Microstock – where to upload? (Part 1/2)

Where to sell your photos?

Unfortunately, this article is only available in the Czech language.

Toto je pokračování mého článku o výdělcích z mikrofotobank. Pokud také přemýšlíte o prodeji svých fotek (případně ilustrací) těmito kanály, možná se ptáte, kam svoje fotky umístit. Fotobank je spousta a stále ještě vznikají nové. Mohl by se Vám tedy přehled důležitých fotobank s informacemi, jestli má cenu na ně zkoušet nahrávat svoje digitální díla.

Popis všech fotobank, se kterými mám zkušenosti, je dlouhý, proto jsem se rozhodl ho rozdělit do dvou částí. V této popíšu tzv. velkou čtyřku (Big 4) – ty nejhlavnější. Na záda jim ovšem dýchají další, které vznikly později. Těm se budu věnovat příště.

Předem jedna informace o exkluzivitě: Každý umělec si může vybrat, jestli se “upíše” jediné fotobance nebo rozhodí svoje síťe a bude svá díla distribuovat na vícero agenturách. Výhody prvého přístupu jsou hlavně v tom, že dostanete vyšší honorář při prodeji, máte jednodušší správu fotek a jejich nahrávání a také často jste na lepších pozicích ve stránkách pro vyhledávání.

Na druhou stranu, všeobecné zkušenosti potvrzují, že obvykle se vyplatí NEBÝT exkluzivní. Celkový výdělek dohromady běžně přesáhne onen “bonus” u případného exkluzivního partnera (ale ne vždy) a také jste více chráněni proti výkyvům jednotlivých fotobank. Nejen, že některou mohou začít opouštět klienti ve prospěch jiné, ale hlavně se může ze dne na den změnit pořadí na stránkách pro vyhledávání fotek a vaše snímky najednou nikdo nenajde. Že tím dojde k bleskovému propadu příjmů, asi nemusím dodávat. Naopak některým přispěvatelům to ale může pomoci.

Současné (březen 2013) největší a nejrespektovanější fotobanky jsou čtyři: Shutterstock, iStockPhoto, Fotolia a Dreamstime. Podívejme se na ně detailněji:

Shutterstock

(Hlavní stránka Shutterstocku)

Shutterstock je momentálně pro přispěvatele světová špička. Je z větší části založen na modelu předplatného, kdy si klient za paušál koupí přístup a může stáhnout 25 souborů denně. Fotografovi jde z takové koupě pouhých $0.25. Ve chvíli, kdy dosáhnete výdělku $500, zvyšuje se Váš honorář na $0.33 a po určitých skocích pak až na $0.38. Tyto částky jsou nízké, ale předplatné motivuje zákazníky k více koupím, takže celkový objem je slušný. Navíc jsou zde i pro ne-předplatitele možnosti jednorázových koupí, které jsou dražší a vynesou vám od $0.81 do $2.95, případně speciální Enhanced Licence, kterou zákazník potřebuje, pokud například chce poté prodávat věc s vaším motivem (tričko, kalendář, …) nebo pokud předpokládá víc reprodukcí než 250 000 kusů. V tu chvíli vám na kontě přibude $28.

Shutterstock je mezi umělci nejvíce chválen a plynou z něj nejvyšší výdělky. Ačkoliv je základní sazba nízká, další typy licencí zvyšují průměr. Po čtyřech letech působení a zde prodaných 5 000 licencí je můj průměr $0.51/prodej.

Na tuto agenturu je snadný upload. Po přesunu fotek přes FTP (standard prakticky všude) stačí jen každé fotografii přiřadit obecné kategorie, případně Model release a celý proces je vskutku bleskový. Pokud máte deset podobných snímků, je také možné je všechny vybrat a přiřadit kategorie najednou. Tohle není vždy samozřejmost.

Na Shutterstock je komplikovanější registrace, protože se vyžaduje zaslat 10 fotek na posouzení. Z nich musí projít alespoň 7. Pokud ne – můžete to zkusit znovu za měsíc. Kritéria jsou pro fotobanky standardní, ale pro nováčka se jeví velmi tvrdá. Problémem může být šum, chyby objektivu, špatné nasvícení nebo námět, která je sice technicky dobře zpracován, ale je moc umělecký a nehodí se pro prodej zde. Vyplatí se dobře vybrat svoje nejlepší fotky. (Tipy pro úspěch na microstocku připravuji ještě pro jiný článek)-

Tuto fotobanku jednoznačně doporučuji! Registrovat se můžete zde.

iStockPhoto

(Hlavní stránka iStockPhoto)

První z microstock agentur. Na přelomu tisíciletí založila toto odvětví a v roce 2006 ji koupila gigantická (makro)fotobanka Getty. To způsobuje řadu problémů a hlavně se objevuje spousta rozhodnutí, která jdou proti přispěvatelům. Například:

  • Fóra jsou tvrdě moderovaná a jakákoliv zmínka o něčem špatném pro iStockPhoto vede k cenzuře až k zablokování příslušného fotografa v diskuzích vůbec.
  • Agentura čas od času ohlásí změnu pravidel, která fotografům sníží výdělky. Začínající mají teď už jen 15 % z jednoho prodeje! Při velkých prodejích se můžete postupně vyšplhat až na stále směšných 20 %. Rozsah po exkluzivní přispěvatele je 25 – 45 %.
  • Exkluzivní spolupracovníci jsou velmi protěžovaní, takže tvorba těch zbylých se objevuje níže ve výsledcích.
  • Přitom se ale s exkluzivními přispěvateli jedná tvrdě – nedávno byl vyhozen Sean Locke, jeden z Top 10 microstock fotografů na světě (možná i Top 5). Viz kauza Google níže.

Objevuje se postupně i několik kauz, kde se s tvůrci obsahu zachází s naprostou neúctou a cílem agentury je jen “nahrabat co nejvíc za jakoukoliv cenu”. Pro mě poslední kapkou byla kauza iStockPhoto + Google, kde iSP prodal Google pro použití zdarma na Google Drive několik tisíc vynikajících fotek. Autoři dostali jen $12 za každou, i když tím každá z nich ztratila obrovskou část hodnoty (reálně tím na každé fotce pravděpodobně přišli o stovky dolarů). Navíc iSP od té doby mlčí nebo mlží, nechce zveřejnit smlouvy s Googlem a odpor tvrdě potlačuje. O tomto složitém příběhu, který dost možná ještě neskončil, připravuji samostatný článek s detaily.

Argument proti této fotobance je i krkolomný způsob nahrávání. Upload přes FTP neexistuje a po uploadu skrze prohlížeč musíte pro každé klíčové slovo rozhodnout pro jejich tzv. controlled vocabulary, který přesně význam jste mysleli (je to kvůli automatickým překladům do jiných jazyků). Např. pro slovo Old se objeví možnosti Old (Condition), Senior Adult, a Obsolete. Pokud máte u každého souboru 50 klíčových slov, je to neskutečná otrava. Příprava každého snímku se pak protáhne z pár vteřin na spousty neradostných minut. Část zátěže jde odstranit použitím programu DeepMeta, ale i tak je proces velmi zdlouhavý.

Abych přihodil i statistiky: Opět za čtyři roky mám 1 300 prodaných licencí s průměrnou cenou $0.81. S cenou jsme na tom tedy sice lépe než u Shutterstocku, ale objem je nižší. I tak slušný výdělek.

Nicméně osobně už zde nahrávat fotky nehodlám a přemýšlím o stažení aspoň části stávajících. Je to hlavně proto, že není jisté, co se dá čekat v budoucnu, a nechci se dočkat rozdání svých fotek zdarma.

Pokud i tak chcete zkusit iStockPhoto, zde se můžete registrovat.

Fotolia

(Hlavní stránka Fotolia)

U Fotolie jsem se roky potýkal s relativním nezájmem kupujících, i když jsem věděl, že podle zpráv ostatních fotografů je zde obecně prodejů dost. Projevilo se to v posledních měsících, kdy se tato agentura najednou vyhoupla vysoko a stala se moji druhou, maximálně třetí nejlepší. To jen potvrzuje, že mikrofotobanky začnou být mnohem zajímavější s větším portfoliem – tím myslím tisíce fotek, ne mých zhruba 400.

Fotolia má zdaleka nejrychlejší FTP upload (nehraje roli, ale jen pro zajímavost) a pozdější rozřazování snímků kategorií je rozumně složité. Chybí dávkové zpracování, takže musíte načíst každou fotku zvlášť a přiřadit kategorie po jedné, ale naštěstí se pamatují kategorie posledních fotek, takže je práce zjednodušena.

Moje údaje: 1200 prodaných licencí za průměrných $0.61.

Fotolia je další z důležitých pilířů microstocku, takže byste ji neměli vynechat. Registrovat se můžete tady.

Dreamstime

(Hlavní stránka Dreamstime)

Dreamstime je poslední ze současné velké čtyřky. Už asi tři a půl roku se u mně výdělek odsud pohybuje mezi 5 – 20 dolary (skáče každý měsíc), aniž by na to měl nějaký velký vliv zasílání čerstvých výtvorů. Je to tedy poměrně stabilní fotobanka, i když nečekám žádné extrémy.

Upload přes FTP je bez problémů, ale stejně jako na Fotolii musíte projít po jedné každý snímek a přiřadit kategorie, není tu skupinová správa. Celkově ale nic hrozného.

Dreamstime má jednu specialitu: Cena každé fotografie nebo ilustrace se odvíjí od počtu stažení. A nejen to, zvyšuje se také autorův podíl. Pokud tedy vezmu za příklad, že jste neexkluzivní přispěvatel a kupující si chce stáhnout obrázek ve středním rozlišení (3 – 5 megapixelů), tak při první koupi zaplatí $2.19 a vy dostanete 25 %. Po prvním až čtvrtém stažení už stojí $3.75, z čehož získáte 30 %. Po 25 prodejích už se cena ustálí na $9 a podíl tvůrce na hezkých 45 %.

Funguje o i v opačném směru. Ve chvíli, kdy obrázek dosáhne šest měsíců od uploadu a nedošlo k žádnému prodeji, snižuje se jeho cena na $1.25 (autor má pořád 25 %). Po čtyřech letech bez prodeje jste požádáni o smazání souboru nebo o věnování do bezplatné sekce. Tímto dochází k pročišťování databáze o nechtěná dat.

Osobně je mi tento systém velmi sympatický. Jednak zajišťuje vyšší odměny pro žádanou tvorbu a pro nové uploady a nové fotografy zajišťuje férovější konkurenci. Na všech fotobankách soupeříte se specialisty na dané obory, což jsou často elitní fotografové s neskutečným zázemím a technikou. Pokud jsou fotky stejně drahé, kupující si samozřejmě vybere ty lépe naaranžované a zpracované. Ale ve chvíli, kdy dojde k tomuto rozvrstvení fotek podle cen, tak je najednou možnost vybrat dražší prověřenou vynikající fotku nebo levnější o chlup horší nebo novější fotku. Každý má tedy šanci.

Vyšší procenta a ceny se také transformují do mého vyššího průměru za prodanou licenci: $1.04. Na druhou stranu je jich méně prodaných – jen (?) 500 (za stejnou dobu jako u Shutterstocku 5 000).

Registraci na Dreamstime tedy rozhodně doporučuji! Můžete se přihlásit zde.

Další fotobanky

Zkušenosti mám ještě s dalšími fotobankami, kterým jsem věnoval druhý článek zde.

Nebo můžete přeskočit na další článek v sérii s tipy pro focení, úpravu a management fotek na fotobankách.

Pokud Vás toto téma zaujalo, tady je seznam všech mých článků o fotobankách.

Published