Photographing the first flowers of spring

[CZECH LANGUAGE ONLY] Každé jaro začíná sezóna focení kvetoucí přírody. Jako první vykukují malé rostlinky, kterými se můžete nejen kochat, ale také na nich testovat svůj fotografický um. Pojďte si zopakovat základní pravidla a tipy pro focení pár centimetrů od země.

Zde se sice soustředím na jarní focení, ale většinu tipů využijete v jakémkoliv jiném období a někdy také nejen u květin. Jak už to tak u focení chodí, souvislosti jsou všude a je jen na vás, jak získané znalosti použijete.

Čas a prostor

Typickými jarními prvničkami jsou sněženky a bledule. Možná už máte vysledovaná místa, kde se každoročně objevují. Naštěstí je období květu protažené od února do dubna (záleží na druhu květiny a na počasí). Takže příležitostí je celkem dost.

Ukázka na bledulích

Následující fotky jsou z údolí bledulí ve dva různé roky zhruba uprostřed března. První snímek ukazuje, s jakým prostředím se musíme poprat.

Ukázka prostředí, ve kterém se bledule nacházejí.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/125 s, f/8, ISO 2000, ohnisko 35 mm.

Můžete si všimnout několika věcí:

  • Bledule sice krásně kvetou, ale kolem je ještě suchá zimní příroda. Toho lze využít a ukázat na záběru kontrast mezi oběma světy. Pokud ale chcete zobrazit více optimismu, musíte pečlivě volit úhel záběru a zahrnout raději více zelených květin než nudného dřeva. Příklady budou níže.
  • I když jsou jednotlivé ostrůvky zeleně daleko od sebe, uvnitř ostrůvků je poměrně husto. Dívejte se pod nohy, abyste při hledání vhodného pohledu nějaké z květin nepošlapali!
  • Pokud je zataženo, fotit se dá také, ale počítejte s vyšší ISO citlivostí nebo si přineste stativ. Bohužel je práce s běžným stativem ve velmi nízkých výškách krkolomná, takže ISO 2 000 na obrázku ukazuje, pro kterou variantu jsem se rozhodl (i když zrovna na fotce výše je pohled z běžné výšky, ale tento záběr byl jen okrajový).

Dlouhé ohnisko

Pro vyříznutí zajímavé části ze scény použijte dlouhé ohnisko. Zde jsem měl 100 mm, ale problém by nebyl ani s vyšším.

Použití dlouhého ohniska pro výřez jen části scény.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/125 s, f/5, ISO 800, ohnisko 100 mm.

Všimněte si, že podíl zelených oblastí na snímku vzrostl. Došlo také k takzvané kompresi perspektivy – to znamená jakémusi „přitáhnutí“ vzdálených částí. Divákovi se zdá, že mezi vzdálenými a blízkými body je mnohem menší vzdálenost než ve skutečnosti.

Trik byl samozřejmě také v tom, obejít bledulkový ostrůvek a fotit do směru, kde je nejdelší.

Jděte blíž

Pokud kromě použití delšího ohniska také přijdete blíž, dostanete ještě efektnější záběr, který už je bledulí plný.

O pár kroků dál a na snímku zbude jen lán rostlin.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 100 mm.

Ale i tady je potřeba dávat pozor. Viděl jsem dost snímků, kde hlavní objekt byl hezky zachycený, ale za ním byl zbytečný chaos. Pozadí je také součástí fotky! Proto věnujte chvíli času zjišťování, ze kterého směru by byl záběr nejlepší.

Není náhoda, že na záběru výše jsou jen útlé elegantní kmeny stromků. Když se podíváte na předchozí širší záběr, zjistíte, že bylo mnohem pravděpodobnější, že se v pozadí se bude válet kláda a zahlédnete i chomáče suché trávy. Najít pohled bez rušivých prvků není občas jednoduché, ale trpělivost je odměněna mnohem čistším snímkem.

Úplně blízko

O pár kroků dál už leží oblast makro snímků. Ne každý objektiv vám dovolí se natolik přiblížit, ale pokud ano, využijte toho. Nicméně i v případě ne-makro objektivů můžete dělat podobné záběry. Stačí fotit z větší dálky, na kterou objektiv ještě dovolí zaostřit, a širší pohled později oříznout. Ano, bude tu jakási ztráta kvality, ale pokud nebudete vyloženě tisknout velké formáty, pravděpodobně bude změna zanedbatelná.

Je velmi vhodné se sklonit, až se dostanete fotoaparátem na úroveň květů. Fotíte tedy pak horizontálně namísto shora dolů. Výhodu mají fotoaparáty s výklopným displejem, ale zvládnete to i bez něj.

Opět je důležité sledovat pozadí. Různým natočením získáte pohled na izolované rostliny nebo skupinu bledulí postupně ustupujících do pozadí.

Izolované rostlinky zblízka.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/125 s, f/8, ISO 320, ohnisko 100 mm.
Alternativně jsou schválně do pozadí umístěné další rozostřené bledule.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/160 s, f/8, ISO 1 250, ohnisko 100 mm.

Pro podobné snímky budete typicky potřebovat vyšší clonu, jinak bude stěží zaostřený jeden okvětní lístek. Na full-frame fotoaparátu jsem zvolil f/8, což odpovídá zhruba f/5.6 na APS-C nebo f/4 u formátu Micro 4/3.

Je zde taky použitý další trik – vodní kapky. Na prvním výletě jsem měl štěstí na dobu po dešti a bledule byly orosené, takže vypadaly čerstvě a jemně. Ve druhém případě jsem obětoval trochu vody na pití a květy poprášil, takže jsem uměle docílil podobného efektu. Někteří fotografové na tyto účely nosí i rozprašovač.

Popředí před hlavním motivem

Nejen pozadí je zajímavé. Větší hloubku můžete snímku dodat, pokud před hlavním prvkem zachytíte ještě něco jiného. V tomto případě to znamená, že se objektiv prakticky dotýkal jedné rostlinky, zatímco zaostřeno bylo až na nějakou vzdálenější.

Rozostřené popředí přináší do obrazu hloubku.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/125 s, f/4, ISO 200, ohnisko 100 mm.

Dohromady s dalším prvkem

Další možnost ozvláštnění je přidat dodatečný prvek. V dané lokalitě se nabídla kláda porostlá mechem.

Další element v obrázku dění ozvláštňuje.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/160 s, f/4, ISO 320, ohnisko 100 mm.

Schválně jsem fotil podél dřeva, abych měl rozostřený mech v popředí i v pozadí. Ale není to jediná možnost, stejně dobře jsem mohl další element jen využít na pozadí, aby celou scénu rámoval.

Širší pohled na scénu s bledulemi a mechem kolem nich.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 100/2.8L IS Macro, 1/160 s, f/4, ISO 320, ohnisko 100 mm.

Experimentováním k dalším fotkám

Popsané možnosti jsou jen jedna z cest. Dál vás posune experimentování a klidně i záměrné porušování uvedených doporučení. Jen tak přijdete na další záběry a třeba najdete svůj neotřelý styl. Proto, i když byl můj hlavní pomocník v článku teleobjektiv, se rozloučím obrázkem, který jde úplně na druhou stranu a využívá ultraširoké 16mm ohnisko – bledule z pohledu brouka.

Fotit lze i ultraširokým ohniskem.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 16 mm.

(Tento článek jsem napsal původně pro web milujemefotografii.cz.)

Published