Každé jaro začíná sezóna focení kvetoucí přírody. Jako první vykukují malé rostlinky, kterými se můžete nejen kochat, ale také na nich testovat svůj fotografický um. Pojďte si zopakovat základní pravidla a tipy pro focení pár centimetrů od země.
Zde se sice soustředím na jarní focení, ale většinu tipů využijete v jakémkoliv jiném období a někdy také nejen u květin. Jak už to tak u focení chodí, souvislosti jsou všude a je jen na vás, jak získané znalosti použijete.
Čas a prostor
Typickými jarními prvničkami jsou sněženky a bledule. Možná už máte vysledovaná místa, kde se každoročně objevují. Naštěstí je období květu protažené od února do dubna (záleží na druhu květiny a na počasí). Takže příležitostí je celkem dost.
Ukázka na bledulích
Následující fotky jsou z údolí bledulí ve dva různé roky zhruba uprostřed března. První snímek ukazuje, s jakým prostředím se musíme poprat.
Můžete si všimnout několika věcí:
- Bledule sice krásně kvetou, ale kolem je ještě suchá zimní příroda. Toho lze využít a ukázat na záběru kontrast mezi oběma světy. Pokud ale chcete zobrazit více optimismu, musíte pečlivě volit úhel záběru a zahrnout raději více zelených květin než nudného dřeva. Příklady budou níže.
- I když jsou jednotlivé ostrůvky zeleně daleko od sebe, uvnitř ostrůvků je poměrně husto. Dívejte se pod nohy, abyste při hledání vhodného pohledu nějaké z květin nepošlapali!
- Pokud je zataženo, fotit se dá také, ale počítejte s vyšší ISO citlivostí nebo si přineste stativ. Bohužel je práce s běžným stativem ve velmi nízkých výškách krkolomná, takže ISO 2 000 na obrázku ukazuje, pro kterou variantu jsem se rozhodl (i když zrovna na fotce výše je pohled z běžné výšky, ale tento záběr byl jen okrajový).
Dlouhé ohnisko
Pro vyříznutí zajímavé části ze scény použijte dlouhé ohnisko. Zde jsem měl 100 mm, ale problém by nebyl ani s vyšším.
Všimněte si, že podíl zelených oblastí na snímku vzrostl. Došlo také k takzvané kompresi perspektivy – to znamená jakémusi „přitáhnutí“ vzdálených částí. Divákovi se zdá, že mezi vzdálenými a blízkými body je mnohem menší vzdálenost než ve skutečnosti.
Trik byl samozřejmě také v tom, obejít bledulkový ostrůvek a fotit do směru, kde je nejdelší.
Jděte blíž
Pokud kromě použití delšího ohniska také přijdete blíž, dostanete ještě efektnější záběr, který už je bledulí plný.
Ale i tady je potřeba dávat pozor. Viděl jsem dost snímků, kde hlavní objekt byl hezky zachycený, ale za ním byl zbytečný chaos. Pozadí je také součástí fotky! Proto věnujte chvíli času zjišťování, ze kterého směru by byl záběr nejlepší.
Není náhoda, že na záběru výše jsou jen útlé elegantní kmeny stromků. Když se podíváte na předchozí širší záběr, zjistíte, že bylo mnohem pravděpodobnější, že se v pozadí se bude válet kláda a zahlédnete i chomáče suché trávy. Najít pohled bez rušivých prvků není občas jednoduché, ale trpělivost je odměněna mnohem čistším snímkem.
Úplně blízko
O pár kroků dál už leží oblast makro snímků. Ne každý objektiv vám dovolí se natolik přiblížit, ale pokud ano, využijte toho. Nicméně i v případě ne-makro objektivů můžete dělat podobné záběry. Stačí fotit z větší dálky, na kterou objektiv ještě dovolí zaostřit, a širší pohled později oříznout. Ano, bude tu jakási ztráta kvality, ale pokud nebudete vyloženě tisknout velké formáty, pravděpodobně bude změna zanedbatelná.
Je velmi vhodné se sklonit, až se dostanete fotoaparátem na úroveň květů. Fotíte tedy pak horizontálně namísto shora dolů. Výhodu mají fotoaparáty s výklopným displejem, ale zvládnete to i bez něj.
Opět je důležité sledovat pozadí. Různým natočením získáte pohled na izolované rostliny nebo skupinu bledulí postupně ustupujících do pozadí.
Pro podobné snímky budete typicky potřebovat vyšší clonu, jinak bude stěží zaostřený jeden okvětní lístek. Na full-frame fotoaparátu jsem zvolil f/8, což odpovídá zhruba f/5.6 na APS-C nebo f/4 u formátu Micro 4/3.
Je zde taky použitý další trik – vodní kapky. Na prvním výletě jsem měl štěstí na dobu po dešti a bledule byly orosené, takže vypadaly čerstvě a jemně. Ve druhém případě jsem obětoval trochu vody na pití a květy poprášil, takže jsem uměle docílil podobného efektu. Někteří fotografové na tyto účely nosí i rozprašovač.
Popředí před hlavním motivem
Nejen pozadí je zajímavé. Větší hloubku můžete snímku dodat, pokud před hlavním prvkem zachytíte ještě něco jiného. V tomto případě to znamená, že se objektiv prakticky dotýkal jedné rostlinky, zatímco zaostřeno bylo až na nějakou vzdálenější.
Dohromady s dalším prvkem
Další možnost ozvláštnění je přidat dodatečný prvek. V dané lokalitě se nabídla kláda porostlá mechem.
Schválně jsem fotil podél dřeva, abych měl rozostřený mech v popředí i v pozadí. Ale není to jediná možnost, stejně dobře jsem mohl další element jen využít na pozadí, aby celou scénu rámoval.
Experimentováním k dalším fotkám
Popsané možnosti jsou jen jedna z cest. Dál vás posune experimentování a klidně i záměrné porušování uvedených doporučení. Jen tak přijdete na další záběry a třeba najdete svůj neotřelý styl. Proto, i když byl můj hlavní pomocník v článku teleobjektiv, se rozloučím obrázkem, který jde úplně na druhou stranu a využívá ultraširoké 16mm ohnisko – bledule z pohledu brouka.
(Tento článek jsem napsal původně pro web milujemefotografii.cz.)