Helping the Sun

Portraits with flashes in exterior.

This article is only available in the Czech language.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Ve chvíli, kdy vás přestane bavit fotografování krajinek a měst už máte plné zuby, může se ve vašem hledáčku ocitnout u focení lidí. Hospodské momentky jistě také mají něco do sebe, ale v tomto článku se zaměříme na aranžované snímky a využití umělého osvětlení v exteriéru.

Pro práci s lidmi lze zvolit mnoho různých prostředí. Jsou osoby, které preferují ateliér, ale ne každý jej má k dispozici a pronájem většinou také něco stojí. Příroda vám poskytne spoustu možností a zejména dovoluje kromě postavy zachytit i prostředí okolo, které pak dotváří atmosféru.

Dostatek světla je základ

Co se týče osvětlení, lze k focení v exteriéru přistupovat různě. Nejjednodušší je samozřejmě využít slunečního svitu a volně experimentovat. Výhodou tohoto řešení je, že vás netíží žádná zbytečná technika a lze se tak bleskově přesouvat z místa na místo.

Portrét při běžném slunečním světle. Relativně vyšší citlivost mi asi zůstala omylem nastavená z jiných snímků. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/400 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 155 mm.
Portrét při běžném slunečním světle. Relativně vyšší citlivost mi asi zůstala omylem nastavená z jiných snímků. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/400 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 155 mm.

Pro pořízení sofistikovanějších záběrů je už ale potřeba další vybavení (anebo improvizace). Klasická součást fotografické výbavy k fotografování portrétů v exteriéru je tzv. odrazná deska. Obvykle se prodává pod označením 5in-1 a je to bílá, částečně průsvitná tkanina napnutá v pružném skladatelném rámu. Celá konstrukce má navíc funkční obal s každou stranou jinou, včetně vnitřních, takže spolu s původní průsvitnou bílou dostáváte pět různých variant (průsvitná, bílá, černá, stříbrná, zlatá).

Při použití venku je cílem zachytit světlo a nasměrovat ho na model(ku) i z jiné strany, než na ni svítí slunce. Dokážete tak rozjasnit jinak i velmi tmavé stíny.

Odrazné desky existují v různých rozměrech a barvách.
Odrazné desky existují v různých rozměrech a barvách.
Portrét s odraznou deskou. Slunce je přímo za modelkou a asistent drží odraznou desku z opačné strany. Odraz desky je krásně vidět v modelčiných očích. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon 85 mm F1,8 USM, 1/1000 s, F1,8, ISO 100.
Portrét s odraznou deskou. Slunce je přímo za modelkou a asistent drží odraznou desku z opačné strany. Odraz desky je krásně vidět v modelčiných očích. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon 85 mm F1,8 USM, 1/1000 s, F1,8, ISO 100.

Další zdroje osvětlení

Práce s odraznou deskou je snadná – její efekt je okamžitě a přesně vidět – ale je prakticky nezbytné mít s sebou pomocníka, který desku bude držet a natáčet podle potřeby. Nicméně samotná odrazka není drahá a její efekt je znatelný, dá se tedy za málo peněz pořídit hodně muziky.

V případě, že slunce nesvítí nebo chcete zkoušet ještě složitější nasvícení, nezbude vám, než se poohlédnout po vlastním zdroji světla. V tuto chvíli přicházejí na řadu buď záblesková světla (ke kterým musíme mít buď generátor elektřiny nebo speciální baterie) nebo běžné externí blesky, které se obvykle zasunují do sáněk přístroje, tentokrát ale použité mimo fotoaparát.

Velké záblesky jsou schopné „přesvítit“ i slunce, externí blesky jsou zas malé a dobře přenosné. Navíc i s nimi lze dosáhnout složitějších efektů, jako např. vykouzlit vlastní „slunce“, jak můžete vidět na fotkách níže. Vzhledem k praktičnosti a možnosti experimentu je mou oblíbenou variantou právě ta druhá.

Na kraji lesa je stále tma a za stromy už panuje silné světlo. Proto jsem si pomohl bleskem a fotografickým deštníkem (pro rozptyl světla) umístěným nahoře před modelkou. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM, 1/400 s, F1,4, ISO 50.
Na kraji lesa je stále tma a za stromy už panuje silné světlo. Proto jsem si pomohl bleskem a fotografickým deštníkem (pro rozptyl světla) umístěným nahoře před modelkou. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM, 1/400 s, F1,4, ISO 50.

Externí blesk už spousta fotografů vlastní, je tedy jen otázka, jak jej odpálit na dálku. U Nikonu to umí spousta fotografických těl, u ostatních značek nebo také pro zvýšení spolehlivosti je možné dokoupit rádiový systém pro dálkové ovládání blesku. Je jich velké množství a každý umí něco trochu jiného, rozbor by vydal na samostatný článek (rád sepíšu, když bude zájem). Pro experimenty vám ale klidně postačí nejlevnější čínské odpalovače.

Práce se vám tady ovšem trochu komplikuje – efekt světla už do pořízení snímku nevidíme, navíc máme relativně malý výkon vůči slunci, což nás může limitovat. Je tu také další faktor, že podle použitého foťáku a odpalovačů pravděpodobně budete muset udržet expozici na cca 1/160 sekundy a delší (vysvětlení je dlouhé, takže ho opět bohužel musím odsunout do jiného článku). V konkrétních případech se tedy může hodit stativ.

Zákulisí z focení. Scéna je ve stínu, proto jsem použil jeden blesk s oranžovým filtrem (na stojanu kousek přede mnou), který se tváří jako slunce. Foto: Martin Kacvinský. Nikon D90, AF Nikon 10,5 mm F2,8G ED DX Fisheye, 1/125 s, F5,6, ISO 200.
Zákulisí z focení. Scéna je ve stínu, proto jsem použil jeden blesk s oranžovým filtrem (na stojanu kousek přede mnou), který se tváří jako slunce. Foto: Martin Kacvinský. Nikon D90, AF Nikon 10,5 mm F2,8G ED DX Fisheye, 1/125 s, F5,6, ISO 200.
Výsledná fotka s předchozím nastavením. Canon 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/160 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 142 mm.
Výsledná fotka s předchozím nastavením. Canon 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/160 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 142 mm.

Světelná sestava v akci

Možné je také použít několik blesků zároveň. Toto řešení není tak drahé, jak se může na první pohled zdát, protože do systému lze zapojit i blesky staré. Ty bývají levnější díky absenci současné automatiky (kterou nepotřebujete), ale pořád mají dostatečný výkon. Oblíbené jsou bazarové modely Nikon SB-28 a jim podobné. Můžete pak například vytvořit elegantně osvětlenou scénu ve stínu:

Foto ze zákulisí. Blesk s deštníkem vpředu poskytuje měkké rozptýlené světlo a druhý blesk, držený kamarádem, vytváří „světelnou hranu“. Canon 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/50 s, F2,8, ISO 200, ohnisko 70 mm.
Foto ze zákulisí. Blesk s deštníkem vpředu poskytuje měkké rozptýlené světlo a druhý blesk, držený kamarádem, vytváří „světelnou hranu“. Canon 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/50 s, F2,8, ISO 200, ohnisko 70 mm.
Výsledná fotografie s předchozím nastavením. (Obě fotky jsou barevně upravené.) Canon 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/50 s, F2,8, ISO 200, ohnisko 135 mm.
Výsledná fotografie s předchozím nastavením. (Obě fotky jsou barevně upravené.) Canon 5D Mark II, EF Canon 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/50 s, F2,8, ISO 200, ohnisko 135 mm.

Nechtěl jsem z tohoto příspěvku udělat rozvleklou ságu, takže tady už skončím, ale pokud vás toto téma zajímá, nebojte se napsat do komentářů, o čem byste si chtěli ještě přečíst. Různé způsoby odpalování blesků? Focení se světly v interiérech? Nebo v ateliéru? Rádi si přečteme vaše názory – právě tento text vznikl díky komentáři čtenáře u článku o modifikátorech světla!

Published