How to work with a model

Tips for people photography

This page is unfortunately only available in the Czech language.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Všechno je jednou poprvé. Jestliže jste doposud fotili krajinky a chtěli byste zkusit focení s modelkou, asi budete ze začátku mírně nervózní. V tomto článku najdete pár tipů, které vám mohou v tomto začátku pomoci.
Jak pracovat s modelkou

Už jsme zde psali o focení lidí, kde se probíralo zejména nasvětlení a další technické aspekty (Portréty na Slunci, Portréty v interiéru [obojí se otevírá do nového okna]). Tentokrát se ale podíváme na záležitosti kolem samotné spolupráce s dalším člověkem.

Na začátek upozorním, že pojmem „modelka“ nemyslím jen osoby, které se tím živí, ale všechny se kterými se domluvíte na tom, že vám postojí před objektivem. (Samozřejmě to mohou být i muži-modelové, ale to není zdaleka tak častý případ.)

Zkušená modelka zvládne sama ztvárnit i složité pózy. Canon 5D Mark II, Canon EF 24–70 mm F2,8 USM, 1/160 s, F6,3, ISO 200, ohnisko 45 mm.
Zkušená modelka zvládne sama ztvárnit i složité pózy. Canon 5D Mark II, Canon EF 24–70 mm F2,8 USM, 1/160 s, F6,3, ISO 200, ohnisko 45 mm.

Kde hledat?

Na úvodní experimenty stačí kamarádka. Výhoda je hlavně v tom, že s člověkem, kterého znáte, budete uvolněnější. Oba do focení vložíte čas a odměnou opět oběma jsou výsledné záběry – této spolupráci se říká TFP nebo TFCD (Time For Prints/Time For CD) a je běžná i mezi zkušenějšími fotografy a modelkami.

Jakmile budete mít nějaké počáteční obrázky pro prezentaci, můžete se zaregistrovat na stránkách jako je Fotopátračka a tam už oslovovat neznámé modelky, které chtějí nové fotografie do svého portfolia. Čím lepší portfolio si vybudujete, tím větší šanci budete mít u zkušených modelek.

Poznámka stranou: TFP nemusí znamenat, že je vše zdarma. Mohou zde být náklady spojené s ateliérem, vizážistkou a podobně. Na které straně tyto náklady budou nebo zda si je zúčastnění rozdělí je dobré probrat předem. Samozřejmě, ze začátku je jednodušší vizážistku vynechat a místo ateliéru zvolit třeba park.

Alternativně je možné přímo začít se zkušenější modelkou, byť za nějaký honorář. Zde je naopak výhoda toho, že modelka ví, co se od ní čeká, a někdy dokáže i poradit fotografovi.

Hlavně být v pohodě a komunikovat

Ať už pracujete s někým známým nebo cizím, při fotografování samotném je dobré zachovávat klid a dobrou náladu. Úsměv a optimistický přístup řeší mnohé. Nemusíte si nic dělat z toho, že ne všechny záběry vypadají podle vašich představ, to je úplně běžné! Z pár stovek nafocených fotek se obvykle vybere maximálně několik málo desítek, často i jen jednotek finálních.

Důležité je, pokud něco nesedí, tak modelce popsat, co má udělat jinak. Ona sama se nevidí. Nemusíte se ani ostýchat a pózu předvést. U zkušených modelek je úspěšnost fotek je mnohem vyšší, protože už vědí jaké pózy vypadají dobře, i tak vám ale nevidí do hlavy a neznají váš celkový umělecký záměr, pokud jim ho neprozradíte.

Předvádím modelce, jak bych si představoval danou pózu. Foto pořídil rychle reagující Martin Kacvinský.
Předvádím modelce, jak bych si představoval danou pózu. Foto pořídil rychle reagující Martin Kacvinský.

Stejně tak jdete-li opravit nastavení světla, je dobré s modelkou komunikovat a ne si u toho brumlat pod vousy. Druhá strana opět neví, jestli dělá vše dobře, a je ráda, když ji řeknete, že stojí/sedí/leží dokonale a vy jen vylepšujete nasvícení.

Navigujte pohled

Co se samotných pohybů týče, přístupů je mnoho. Obecně běžné styl „stání na autobusové zastávce“ nevypadá ideálně, lepší je přehánět. Modelce také musíte říct, kam se má dívat. Obvykle automaticky sleduje objektiv, ale nemusí takto vypadat všechny záběry. Klidně střídejte i pohledy stranou nebo dolů (nahoru zřídka, spíš s náklonem hlavy). Čas od času lze také s úspěchem využít zavřené oči.

Pohled přímo do objektivu přitáhne diváka nejvíce. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/50 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 135 mm.
Pohled přímo do objektivu přitáhne diváka nejvíce. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/50 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 135 mm.
Pohled stranou může být také efektní. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/160 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 80 mm.
Pohled stranou může být také efektní. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/160 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 80 mm.
A nebo zavřené oči... Canon 5D Mark III, Canon EF 85 mm F1,8 USM, 1/200 s, F1,8, ISO 100, ohnisko 85 mm.
A nebo zavřené oči… Canon 5D Mark III, Canon EF 85 mm F1,8 USM, 1/200 s, F1,8, ISO 100, ohnisko 85 mm.

Hlavně u mladých a začínajících modelek mohou být problémem až příliš doširoka otevřené oči, které pak na snímku vypadají vyděšeně nebo zcela nezaujatě a nudně. Stačí ji jen požádat, ať je trochu přivře a změna bude značná. Naopak pusu lze mírně pootevřít. Všímejte si, jak často jsou tyhle dva prvky použity na módních nebo portrétních fotografiích.

Na ukázku i přivřené oči s pootevřenou pusou. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/160 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 90 mm.
Na ukázku i přivřené oči s pootevřenou pusou. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/160 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 90 mm.

Vše dobře zorganizujte

Pokud jste fotili stylem TFP/TFCD, modelka očekává vybrané a upravené snímky. Ty nemusí být hotové hned druhý den, ale rozhodně by se s nimi nemělo otálet několik měsíců. Na druhou stranu modelky si musí dávat pozor na to, že někteří fotografové dávají jen pár finálních fotek v malém rozlišení a za větší si chtějí nechat zaplatit. Přesné podmínky je tedy dobré domluvit předem.

Jestliže se vše řeší formálně, sepisuje se smlouva o použití fotek, kde jsou pro obě strany specifikované odměny a co je s fotkami dovoleno dělat. Této smlouvě se říká Model Release, její ukázky jsou k vidění na mnoha místech na webu v libovolných jazycích.

I když spousta fotografů tyto formality vůbec neřeší, někdy je to nutné, jako v případech kdy fotíte pro fotobanky (více o tom přímo v článku o fotobankách – na Milujemefotografii.cz tady nebo zde na webu celá série článků) nebo obecně u komerčních projektů. Důrazně bych smlouvu také doporučil při focení aktů. Modelka má jasno, co se s jejími fotkami může dělat (jestli je např. možné je prodávat) a naopak fotograf je více chráněný, když za půl roku modelka změní názor a chtěla by, aby se její fotky stáhly a už nikdy nespatřily světlo světa – práce a jiný vklad fotografa (časový, finanční) by v tu chvíli přišel vniveč.

S chutí do toho

Snad vám těchto pár tipů pomůže, aby z vás opadla počáteční tréma. Pokud ovládáte angličtinu, doporučuji další rady, které v sepsala zkušená modelka Jen Brook ve formě vtipných dopisů. Jsou určené jak pro fotografy, tak pro modelky. Nic ale nepřekoná vlastní zkušenost a proto je důležité překonat ostych a začít.

Published