How to photograph translucent and reflective products

This page is unfortunately only available in the Czech language.

Průhledné předměty se fotí trochu jiným stylem než obvyklé matné nebo plastové věci. Sklo samotné obecně vlastně ani vidět není, jeho tvar vnímáme jen díky lomu světla. Znamená to, že sklo samotné sice nerozsvítíme, ale díky jeho tvaru se v něm zobrazují použitá světla, a pokud se světlo příliš rozptýlí, tak se v předmětu zobrazí barvy z celé místnosti. Z toho plyne: pokud možno je potřeba nesvítit moc okolo, a pokud se nám to nedaří, tak alespoň fotit v místnosti s bílými zdmi.

Ukažme si to na příkladu skleniček. Nejvíc přímočaré řešení je vrátit se k podkladovému černému sklu a použít jediné světlo na osvětlení zdi v pozadí, ostatní světla vypnout. Získáme tím světlé pozadí a produkty s tmavými hranami.

Skleničky na černém sklu.
Skleničky na černém sklu.
Nastavení scény. Pod stolem je schované jediné použité světlo, svítící na zeď.
Nastavení scény. Pod stolem je schované jediné použité světlo, svítící na zeď.

Možná je i opačná varianta, ke které potřebujeme naopak zrušit světlo z pozadí a použít dvě světla zezadu z boku. Tato světla se tentokrát zobrazí na hranách produktů. Musíme dbát na zvýšenou opatrnost, aby světla nerozzářila i zeď, takže buď opět použijeme voštinu (jenže ta může být v odrazu na předmětu občas vidět), nebo světla otočíme směrem od zdi. Druhý přístup opět předpokládá, že jsme v dostatečně velké místnosti a světlo se nám od zdí na opačné straně zase neodrazí zpět do pozadí.

Skleničky na černém sklu s černou zdí.
Skleničky na černém sklu s černou zdí.
Nastavení scény. Na finální fotce nakonec nebyly použity voštiny (které tady ještě jsou na obrázku), ale celý stůl byl odtažen ode zdi.
Nastavení scény. Na finální fotce nakonec nebyly použity voštiny (které tady ještě jsou na obrázku), ale celý stůl byl odtažen ode zdi.

To vše je možné kombinovat s jinými světly na pozadí, která opět mohou být i barevná a dodat tak život do scény.

Jemnější scénu s plynulým přechodem světla nám dovolí vytvořit například fotostůl z minulého článku, do kterého svítíme přes jeho průsvitnou desku zezadu (a volitelně i zespodu). Zde záleží na přesných pozicích světel, která se musí pečlivě vyladit. Můžeme pak dostat několik různých stylů. Na stolu není sklo, ale opálová poloprůsvitná deska, takže přijdeme o odraz.

Plynulý přechod světla.
Plynulý přechod světla.
Nebo jiná alternativa.
Nebo jiná alternativa.
Případně možnost, kdy vypadá rozložení světla téměř rovnoměrně.
Případně možnost, kdy vypadá rozložení světla téměř rovnoměrně.

I na fotostolu lze nasvěcovat zboku a vytvořit tmavé pozadí, ale opálová deska stolu se přece jen rozsvítí i pod předmětem. Obrázek můžete srovnat se situací s černým odrazivým sklem, kde jsme mohli na předmět svítit jakkoliv a podklad to neovlivňovalo.

Temnější verze…
Temnější verze…
… a její nastavení.
… a její nastavení.

Lesklé předměty

I když je focení lesklých předmětů v lecčems podobné skleněným produktům, tentokrát se obvykle nespokojíme se zachycením hran. Jenže lesklý produkt je obvykle viditelný až ve chvíli, kdy se v něm něco odráží. Protože to „něco“ nechceme nechat na náhodě, je žádoucí, abychom dostali co největší a nejlépe rozprostřené světlo, a to co nejblíže focenému objektu.

Zdálo by se, že ideální volba je fotografický stan a do určité míry je opravdu velmi užitečný. Jenže v případě velmi reflexivních objektů začnou být patrné i švy stanu spojující jednotlivé stěny.

Zde je to spíš na improvizaci a konkrétním rozmístění světel se softboxy.

Zatemnění místnosti je zde kritické. Zrcadlové povrchy rády odráží okna nebo rozsvícená stropní světla a jiné světelné zdroje. Pokud budete mít navíc smůlu a chytíte odrazy s různou teplotou bílé, čekají vás rušivé žluté (nebo modré) odlesky na předmětu.

Lesklé produkty.
Lesklé produkty.
Velký softbox (relativně k malým produktům) vytváří zdroj světla, který se odrazí pod spoustou různých úhlů. Zde je vše foceno na fotostole, ale klidně by podkladem mohl být ubrus a vše by vypadalo také dobře.
Velký softbox (relativně k malým produktům) vytváří zdroj světla, který se odrazí pod spoustou různých úhlů. Zde je vše foceno na fotostole, ale klidně by podkladem mohl být ubrus a vše by vypadalo také dobře.

Pokud nám vadí na lesklé naběračce zobrazený okraj softboxu, je nutné vytvořit plynulý přechod světla, například svícením skrz látku větší než je zdroj světla. Nejsložitější varianta tedy vypadá takto:

Lesklé produkty.
Lesklé produkty.
Světlo softboxu zezadu je na okrajích rozptýleno průsvitnou (jinak odraznou) deskou. Pro názornost je okolí velmi výrazně zesvětleno oproti situaci u samotného focení.
Světlo softboxu zezadu je na okrajích rozptýleno průsvitnou (jinak odraznou) deskou. Pro názornost je okolí velmi výrazně zesvětleno oproti situaci u samotného focení.

V tomto případě sice není rozdíl do očí bijící, ale lze jej zpozorovat například na hlavici a hlavně krčku naběračky na zmrzlinu.

Složitější kompozice

Jako ukázku přikládám scénu, která nemá jednolité pozadí a předmět, který je složitější než dosavadní příklady.

Japonská scéna.
Japonská scéna.

Už podle obrázku nastavení vidíte, že situace je o něco složitější:

Nastavení světel.
Nastavení světel.

Jsou zde čtyři světla, z nichž tři se starají o produkt: dvě jdou zepředu ze stran a jedno (kulatý beauty dish) svítí shora, aby vytvořilo světlou náběžnou hranu. Čtvrté světlo svítí také shora na pozadí a vytváří na něm hezký přechod.

Produkty také nemusí být jen statické:

Hrací kostky.
Hrací kostky.

Tato fotka vznikala na zemi na jednoduše nasvíceném papíru s předem zaostřeným fotoaparátem aktivovaným časovou spouští. Pak zbývalo udělat pár desítek pokusů s házením kostiček a vzniklo několik zajímavých fotografií.

Vrhání kostek a světla okolo.
Vrhání kostek a světla okolo.

Perlička ze zákulisí nakonec

Abych přidal ještě něco ze zákulisí, vybral jsem to, co osobně zatím hodnotím jako nejsložitější – focení spacáků pro firmu Prima outdoor. Záběr, jak to tehdy vypadalo, asi říká mnohé:

Backstage při focení spacáků.
Backstage při focení spacáků.

Kromě toho, že kolem byly přichystané spacáky, si můžete také všimnout, že ten aktuální je připevněný vertikálně na dřevěné konstrukci (která se na počítači vymaže). Spacák se také musí vycpat a správně naaranžovat, což je hodně práce, ale to se týká i jiných produktů. Tady totiž asi více než jinde platí, že focení je hlavně řešení problémů.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Published