3 tips for shooting portraits against the sun

This page is unfortunately only available in the Czech language.

Focení v protisvětle dávno nemusí znamenat zničené fotky. Naopak. Můžete tak získat efektní snímky lidí. A stačí k tomu jen trocha šikovnosti, abyste neskončili s nepoužitelným záběrem. Podívejte se, jak správně fotit portrét v protisvětle.

I když se tomu někteří diví, osobně fotím proti slunci rád. Například na svatbách se stává, že takto naaranžuji skupinku lidí a od některých hostů slyším překvapené reakce. Na jednu stranu mají pravdu. Při focení proti světlu můžete skončit s nepoužitelnými fotkami. Když ale znáte možnosti a limity svého fotoaparátu, lze s touto situací pracovat.

Proč se focení v protisvětle vyplatí

Netvrdím, že je to ta nejlepší možnost pro všechny situace nebo dokonce jediný možný směr focení. Focení portrétů v protisvětle ale nabízí dvě nezanedbatelné výhody:

  • Lidé na fotografii nemají tendenci přivírat oči a šklebit se, jako když je postavíte opačným směrem.
  • A navíc jim světlo zezadu vytvoří „auru“ ve vlasech a na oblečení, která je opticky oddělí od pozadí. Tento efekt je výrazný u lidí se světlejšími vlasy.

Často přitom nemusí být slunce vyloženě součástí záběru. Stačí, když svítí fotografovi do očí a zároveň je vysoko nad snímkem.

Modelku a pozadí odděluje obrysové světlo.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/160 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 142 mm

V čem je háček focení v protisvětle

Proti stojí obrovský dynamický rozsah scény. Pro fotoaparát je obtížné zaznamenat jak světlé pozadí, tak i tmavou modelku nebo modela. Podle toho, jaké máte zapnuté měření expozice a jakým stylem fotíte, může pro vás protisvětlo typicky znamenat jednu z následujících dvou variant:

Podle toho, jak se rozhodl měřicí systém, skončíte obvykle s tmavou nebo světlou verzí.

Těžko automatu zazlívat, že situaci nevyřešil. Už proto, že ideální řešení neexistuje. Na fotce vpravo je modelka dobře viditelná, ale nebe je vypálené a už s ním v počítači těžko něco uděláte. Varianta vlevo je v tomto lepší. Všechny informace jsou zachráněné, ale bez úprav je nepoužitelná. Spousta lidí proto tuto verzi neupřednostní.

Nic mezi tím v podstatě nemá smysl zvažovat. Střední varianta jen s „trošku vypálenou“ oblohou a pořád tmavou modelkou je nepraktičtější než obě zmiňované.

Můžete se také rozhodnout, že jedna z variant je pro vaše účely ideální. Je to samozřejmě možné a v některých případech i nejlepší dostupné řešení. Možností, jak při focení v protisvětle postupovat, je ale víc.

Tip 1: Najděte tmavé pozadí

Existuje několik možností, jak fotit portréty v protisvětle a získat snímky, jaké chcete. Často se například vyplatí, když se rozhlédnete po okolí a najdete nějakou tmavou oblast jako pozadí. Protože fotíte proti slunci, prakticky vše k vám bude otočené zastíněnou stranou. Proto by to neměl být neřešitelný problém. Skvělé pozadí je zejména les nebo jakákoliv jiná zeleň.

Na následující fotce si všimněte, že zatímco pozadí je ve svém vlastním stínu, modelka je ještě před tímto stínem. Slunce tak na ni stále svítí.

Modelka stojí na slunci, ale za ní je tmavé pozadí ve stínu.
Canon 5D Mark III, Sigma 50/1.4 Art, 1/640 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 50 mm

Toto řešení je působivé. Ve vlasech zůstane světlá záře a v kontrastu s tmavším pozadím bude ještě efektnější. Navíc automatické měření expozice přestane mít tak obrovské problémy a pořídí relativně správně světlé snímky.

Záleží ovšem také na tom, co je před modelkou. Právě to totiž ovlivňuje její světlost. Zde to byl světlý písek ozářený sluncem, který trošku přispěl k jejímu nasvícení právě z fotografované strany. A toho se týká druhý tip.

Tip 2: Využijte zdroj světla svítící opačně než slunce

Ať už s tmavým pozadím nebo bez něj, při focení portrétu je ideální, když můžete člověka z viditelné strany nějak nasvítit.

Možností je víc, než se zdá. Buď si pomůžete nějakou donesenou pomůckou (odrazná deska, blesk) nebo najdete vhodný objekt, který odráží sluneční světlo na modelku.

Odrazná deska

Jednoduché zařízení k odrážení světla při focení portrétů. Je vcelku levná a snadno k sehnání v různých velikostech.

Odrazné desky různých velikostí. Tato kruhová má průměr 100 cm, obdélníková rozměry asi 120 x 180 cm.

Odrazná deska je mezi fotografy oblíbená, její nevýhoda je ale v tom, že potřebujete pomocníka, který ji bude držet. Proto ji používám velmi výjimečně. Svoji úlohu ale plní bez problémů.

Modelka opět s tmavým pozadím a z naší strany nasvícená slunečním světlem odrážejícím se od odrazné desky. Foto: Majo Eliáš

Blesk nebo záblesk

Můj oblíbený přístup je dálkově odpalovaný externí blesk (jako je Nikon SB-5000, Canon 600EX-RT, ale i jejich čínské alternativy) nebo i bateriový záblesk. Při jejich použití pomocníka nepotřebujete, stačí stativ. Nesmí ale příliš foukat. Silný vítr občas techniku shazuje.

Slunce v záběru a k tomu blesk ze strany.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/200 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 85 mm

„Backstage“ záběr ukazuje, jak snímek v protisvětle vznikal. Blesk je uvnitř softboxu, který dělá měkčí světlo. Použil jsem stejnou expozici jako u předchozí fotky. Je proto dobře vidět, jak by bylo vše kromě oblohy tmavé, kdybych neměl umělý zdroj světla.

Jak vznikl předchozí snímek. Záměrně je na této fotce expozice identická s předchozí.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/200 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 85 mm

Při západu slunce navíc nepotřebujete příliš výkonu. Stačí proto i malý blesk. Se silným bateriovým zábleskem ale není problém na větší dálku svítit skrz podobný softbox (který také ubírá výkon) i při intenzivním odpoledním slunci.

Silnější bateriový záblesk měl tolik výkonu, že nevadilo, když stál daleko od modelky a byl navíc rozptýlený softboxem.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/200 s, f/16, ISO 100, ohnisko 16 mm

Odraz od objektu okolo

Zvlášť ve městech jsou všude budovy, které odrážejí sluneční svit a fungují jako obrovské zdroje rozptýleného světla. Hledat je ale můžete i jinde. Na příkladu je modelka u bazénu, který je obklopený světlými dlaždicemi odrážejícími světlo. Díky tomu není dívka tak tmavá. Slunce je pak v tomto případě tu víc zprava, ale stále nesvítí do obličeje.

Odraz od světlého chodníku kolem bazénu prosvětluje i modelčin obličej.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/1250 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 110 mm

Tip 3: Foťte tak, abyste mohli využít lokální zesvětlení v PC

Poslední možnost je zesvětlit portrét v počítači. Na PC si štětcem můžete přesně vybrat, které části zesvětlit víc a které míň. Aby byly tyto úpravy jednodušší, je dobré využít grafický tablet.

Pro zesvětlení v počítači musíte pořídit zdrojovou fotku tmavou tak, aby na ní nebyly výrazné přepaly. Ideální výchozí stav vypadá takto:

Snímek modelky přímo z fotoaparátu.
Canon 5D Mark IV, Sigma 35/1.4 Art, 1/3200 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 35 mm

a tady je výsledek po zesvětlení:

Stejný snímek poté, co jsem modelku v počítači zesvětlil.
Canon 5D Mark IV, Sigma 35/1.4 Art, 1/3200 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 35 mm

Nevýhodou je, že po focení na LCD fotoaparátu moc nevidíte, co jste nafotili.

Dalším problémem je, že při zesvětlení vzroste šum. Tento přístup tedy otestuje možnosti vašeho fotoaparátu. Výhodu tady mají fotoaparáty s velkým dynamickým rozsahem, zejména full frame zrcadlovky a bezzrcadlovky, například Nikon D810, Sony A7R III nebo i v tomto směru o něco horší Canon 5D Mark IV.

Ani přístroje s menším snímačem ale nemusíte házet do koše. Fotografie v protisvětle můžete pořídit i světlejší než na mém příkladu a šum tím hned snížíte. Pokud vám navíc stačí menší rozlišení, například pro publikování na Facebooku, zesvětlíte takto fotky i z mobilu a šumu si nikdo nevšimne.

Otestujte si svoje oko i fotoaparát

Při popsaných situacích je nejlepší, když předem víte, co si můžete se svým fotoaparátem dovolit a jak tmavé fotky lze ještě zesvětlovat. A pokud dokážete odhalovat i okolní scénu a představit si, kde se odráží sluneční světlo, máte vyhráno. To však nejsou schopnosti pilované jen u počítače. Je potřeba vyrazit do terénu a fotit.

(Tento článek jsem napsal původně pro web milujemefotografii.cz.)

Published