Photograph people from the right level

This page is unfortunately only available in the Czech language.

Pro tento text byla inspirací jedna z mnoha fotek, které jsem zahlédl na Facebooku. Byl to zcela běžný amatérský snímek mobilem, kde neznámý fotograf zachytil celou postavu jisté slečny. Fotografie byla vcelku obvyklá, ale na druhý pohled zde bylo něco zvláštního: bylo jasné, že výškový rozdíl mezi fotografem a modelkou byl značný, protože byla focena výrazně shora.

Nechci působit jako arbitr, který jako jediný ví, jak a co správně nafotit, ale je dobré si uvědomit nebezpečí takto „extrémního“ záběru. To spočívá ve zdůrazněné perspektivě a tím zmenšení těch částí těla, které jsou od objektivu dál. Jednoduše řečeno: modelka bude mít na fotce kratší nohy.

Různé výšky

Pro ilustraci jsem udělal sérii fotek vyfocenou ze vzdálenosti zhruba dvou metrů a z různých výšek. Sám měřím 193 centimetrů, takže se sice první snímek může zdát přehnaný, ale opravdu odpovídá běžné zrcadlovce u oka. (Obutí jsme neřešili, ale aspoň je dobře vidět, co se děje i se spodní částí nohou.)

Focení z přirozené výšky.
Focení z přirozené výšky.
Focení z výšky někde pod rameny.
Focení z výšky někde pod rameny.
Focení z výšky kolem břicha.
Focení z výšky kolem břicha.
Focení z úrovně zhruba uprostřed stehen.
Focení z úrovně zhruba uprostřed stehen.
Focení od země, z výšky pod koleny.
Focení od země, z výšky pod koleny.

K porovnání rozdílů poslouží fotka v úvodu článku. Čím nižší výška, tím víc se opticky prodlužují nohy.

Na druhou stranu je také potřeba brát ohled na stín pod bradou, který taky může dělat neplechu. Tento stín je s nižší výškou výraznější. Focení z oblasti kolen je tedy spíš extrém, který lze použít, když je záměrem výrazné prodloužení nohou (třeba se fotí extravagantní kalhoty).

Z větší vzdálenosti

Obrázky výše slouží pro ukázku tohoto efektu. Ve skutečnosti bych takhle blízko při focení nestál, protože i vzdálenost od modelky ovlivňuje tvar postavy.

Pro ukázku přikládám stejnou sérii fotek, která je ale focená z dvojnásobné vzdálenosti, tedy asi ze čtyř metrů od modelky.

Focení z přirozené výšky.
Focení z přirozené výšky.
Focení z výšky někde pod rameny.
Focení z výšky někde pod rameny.
Focení z výšky kolem břicha.
Focení z výšky kolem břicha.
Focení z úrovně zhruba uprostřed stehen.
Focení z úrovně zhruba uprostřed stehen.
Focení od země, z výšky pod koleny.
Focení od země, z výšky pod koleny.

Teď už rozdíly nejsou tak výrazné, ale pokud o nich víte, najdete je i zde. Jejich nenápadnost je právě možná problém – nezkušený pozorovatel (nebo i fotograf) podvědomě tuší, že je na fotce něco špatně, ale neví přesně co.

Shrnutí

Osobně tedy volím většinou prostřední možnosti a fotím někde z úrovně modelčina břicha.

Stranou poznamenávám, že pokud se jedná o děti nebo zvířata, je opět dobré fotit z jejich výšky, ale obvykle výška jejich očí stačí.

Se svou výškou se musím smířit s tím, že při focení lidí v ateliéru často klečím, takže pokud jste na tom podobně, možná se vám bude hodit článek o chráničích na kolena.

A pokud vás fotky zaujaly a chcete se dál vzdělávat ve focení lidí, rozhodně byste neměli vynechat podobný článek se sérií fotek na téma jak nejlépe fotit portrét.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Published