How to photograph glass at home

Unfortunately, this post is only available in Czech language.

Ať už byste rádi fotili skleněné vázy pro jejich eleganci, nebo chcete zvěčnit svoje oblíbené sklenice na víno, pouštíte se do vcelku pokročilé oblasti fotografie. Ale i tu je možné provozovat doma v improvizovaných podmínkách jen s mobilem a baterkou. V tomto článku vám ukážeme jak na to.

Když se řekne „focení skla“, může to znamenat elegantní designové fotky z dobře vybaveného ateliéru. Ale principy focení a práce se světlem zůstávají stejné při použití jakéhokoliv jiného vybavení. Jste-li ochotni udělat pár ústupků, můžete fotit stylové fotky sami a s domácí výbavou.

Abych ukázal, že to není jen teorie, omezil jsem se na použití běžného fotoaparátu v mobilním telefonu a místo ateliérových světel jsem vzal do ruky baterku.

Jediné elektronické vybavení použité během focení: Mobil a baterka.

Svícení skleněných a lesklých předmětů

U „normálních“ věcí jsme zvyklí, že si na ně posvítíme a jdeme fotit. Sklo takhle ale nefunguje. Samo nejde přímo nasvítit a jen v sobě zobrazuje své okolí. Samotnou sklenici tedy technicky vzato nevidíme. Koukáme buď na pozadí, které je sklem deformováno, nebo popředí, které se na skle odráží.

Z toho vyplývá, že není zajímavé svítit na objekt samotný, ale na jeho okolí.

Teoreticky promyšlenou situaci trošku ovlivňují nečistoty na skle, které také lomí světlo. Když například na běžnou karafu na vodu posvítíte baterkou přímo, odrazí se tento světelný bod nejenom v hlavním materiálu, ale také na usazeninách. První pomoc je vyčištění povrchů, ale dalším řešením je světlo rozprostřít do větší plochy a tu poté nechat odrazit v hlavním předmětu. Světlo změkne, působí příjemněji a zároveň potlačuje šmouhy. 

Na snímku jsem pořád držel v jedné ruce baterku a mířil stejným směrem, ale v cestě stál běžný kancelářský papír A4, který jsem držel druhou rukou. Z pohledu karafy tak baterka není vidět a odráží se v ní nasvícený papír. Vzdálenost a velikost papíru rozhoduje, takže se nebojte udělat několik pokusů.

Různé typy světla: Vlevo bodové světlo, baterka je přímo namířená na karafu. Vpravo rozptýlené světlo, baterka svítí na bílý papír, který se odráží v předmětu. Malé obrazce ve skle jsou další odrazy světla, například od mobilu, který případně také můžete z části zakrýt černou látkou.
LG G8s, 1/8 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.
Svícení na bílý papír A4, který se poté odráží ve skle. Vše je foceno mobilem zaklíněným mezi knihou a svinovacím metrem.

Podobně je použitelná jakákoliv bílá deska, zeď (samozřejmě na obojí svítíme zepředu), bílá látka a další rekvizity.

S trochou cviku rozšíříte i běžnou A4 na libovolnou velikost: Stačí využít techniky light paintingu, tedy nastavit delší expoziční čas a během této doby pohybovat s papírem i baterkou.

Malba světlem, s papírem i baterkou jsem synchronně pohyboval kolem karafy. Bílá je viditelná stopa od papíru, který se pak odráží na skle. Stopa pak bude na počítači odříznuta.
LG G8s, 2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Focení probíhalo v zatemněné místnosti. Sklo velmi rádo kromě žádoucích světel odráží i další světelné zdroje a nejčastějším problémem jsou okna. Žaluzie nemusí stačit, takže pokud nemáte rolety nebo neprůhlednou látku na zakrytí, je nejjednodušší fotit po setmění.

Nastavení fotoaparátu

Všechny fotky níže – kromě backstage záběrů – jsou focené telefonem LG G8s. Větší fotoaparát vám přinese víc možností a vyšší výstupní kvalitu, ale na pokusy není nezbytně nutný.

Nejjednodušší je upevnit aparát i světla na svá místa, takže pokusy jsou opakovatelné. Pak víte, že stačí změnit parametr expozice nebo intenzitu světla a dostanete stejný snímek jako předchozí, jen s jiným nastavením. Fotícímu přístroji je tedy nejlépe na stativu, ale i tomu se můžete vyhnout například položením mobilu mezi dvě knihy.

Používal jsem spoušť s časovou prodlevou, abych nepohnul s mobilem, a také abych stihl chytit baterku a posvítit na správné místo.

Výhodnější bývá použití delšího ohniska, se skutečným fotoaparátem bych se pohyboval kolem 100 mm nebo více. Je to proto, aby nedocházelo k velkým perspektivním deformacím a také aby byl přístroj daleko a neodrážel se na skle. S mobilem je použití jeho teleobjektivu v temnu těžší, takže jsem zůstal u základního objektivu s tím, že telefon bude umístěný i tak o něco dál od předmětů a později ze snímku vyříznu jen střed.

Pro zvýšení kvality doporučuji fotit do RAW, respektive DNG formátu, a nastavit ISO citlivost na minimum

Expoziční čas závisí na intenzitě baterky a také na velikosti osvětleného povrchu. Vzhledem k tomu, že mobil/fotoaparát byl pevně uchycený, nebyl problém fotit ani s několikasekundovou expozicí.

Jdeme fotit

Základy jsou jasné, jen ještě poznámka k pozadí: I když se zdá být zeď součástí fotky, tak je ve skutečnosti metr až dva daleko. I tak je ale obtížné svítit pomocí baterky a papíru jen na předměty a ne na zeď. Právě pro účel svícení pouze daným směrem by byly vhodné ateliérové softboxy, tady je ale nepoužívám.

Předměty samotné stojí na stole pokrytém černou nebo bílou látkou a vždy jsou těsně u zadního kraje stolu.

Už jsme si ukázali „obkroužení“ pomocí nasvíceného papíru. Toto je stejná fotka, jen mírně doladěná a s odstraněnou světelnou dráhou okolo.

Upravená předchozí fotka, kde už není vidět stopa po papíru.
LG G8s, 2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Efektivní a přitom velmi jednoduché je také nasvítit jen zeď a nechat lom světla udělat svou práci.

Nasvícená je jen zeď. Karafa je vidět díky hranám, na kterých se lomí světlo tak, že přes ně koukáme do tmavých částí místnosti.
LG G8s, 2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Kombinace více světel

Zkusme tentokrát vázu s detaily z pískovaného skla. Zadní nasvícení vypadá stále dobře, ale speciální sklo není vidět.

Váza s nasvícenou pouze zdí.
LG G8s, 2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Naopak při svícení přes bílý papír zepředu jsou vidět dekorace na váze, ale pozadí je možná zbytečně nudné.

Váza nasvícená přes bílý papír zepředu.
LG G8s, 2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Co takhle zkombinovat obě dohromady? Pokud byl mobil či fotoaparát na stejném místě, lze to udělat digitálně, ale stejně dobré je vše „nakreslit“ světlem do jednoho záběru. S dvousekundovou expozicí bylo dost času na svícení na zeď, přesun baterky a další svícení skrz kancelářský papír:

Váza nasvícená kombinací světla na zdi a svícení přes bílý papír.
LG G8s, 2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Trocha vody

Voda přinese ozvláštnění už jen změnou lomu světla. Tady jsem do ní nasypal i trošku potravinářského barviva, které běžně koupíte v miniaturních sáčcích. Stejnými technikami snadno získáte podobné, ale veselejší výsledky.

Obarvená voda opět nasvícená kombinací světla na zdi a na papíru.
LG G8s, 3.2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.
Tentokrát je světlo na zdi umístěné výrazně mimo střed.
LG G8s, 1 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Když poruším pravidla ze začátku článku a použiji bodové světlo samotné baterky bez papíru, dostanu i ostré barevné stíny.

Bodový světelný zdroj vytváří ostré stíny.
LG G8s, 3.2 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Baterka měla na podobné hrátky dostatek výkonu, takže jsem se nemusel nechat omezovat „stativem“ a s krátkým expozičním časem jsem fotil z ruky (baterka byla ve druhé ruce).

Další hrátky se sklenicemi.
LG G8s, 1/125 s, f/1.8, ohnisko 4.36mm.

Růst s lepším vybavením

Pokročilejší vybavení by jistě přineslo spoustu výhod. Fotoaparát s výměnnými objektivy by umožnil větší odstup, ostřejší fotky a potenciálně vyšší dynamický rozsah. S pořádným stativem by odpadla nutná opatrnost při ovládání přístroje s tím, že může spadnout nebo zkazit pečlivě vypilovanou kompozici. A s několika dálkově odpalovanými světly se softboxy by bylo snadné opakovat snímky a postupným dolaďováním je posouvat k dokonalosti

Přesto pokud začínáte, je ideální si experimentovat s minimálním vybavením. Až když vás daný styl tvorby zaujme, tak popřemýšlejte o lepší výbavě, se kterou budou výsledky lepší a focení samotné zase o něco větší zábava.

(Tento článek jsem napsal původně pro web milujemefotografii.cz.)

Published