Ultraširoké objektivy

Ultraširoké objektivy jsou ty s ohniskem kolem 20–24 mm a nižším (vše v přepočtu na kinofilm, či full frame, chcete-li). Jejich varianty typu rybí oko nás momentálně nezajímají, tentokrát budeme mluvit o jejich rectilineárních (tj. „normálních“) alternativách bez kulového zkreslení.

Rectilineární ultraširoký objektiv zdůrazňuje perspektivu a způsobuje silné sbíhání linií. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/125 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Rectilineární ultraširoký objektiv zdůrazňuje perspektivu a způsobuje silné sbíhání linií. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/125 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Přestože nemáte kam dál ustoupit, i tak je možné vyfotit celý interiér kostela. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/15 s, F4,5, ISO 160, ohnisko 16 mm.
Přestože nemáte kam dál ustoupit, i tak je možné vyfotit celý interiér kostela. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/15 s, F4,5, ISO 160, ohnisko 16 mm.

Zachyťte šířku i hloubku

Ultraširoké objektivy jsou samozřejmě zajímavé tím, že díky nízkému ohnisku dovolují na jednom snímku zachytit obrovský kus scény. Ze začátku může být tato schopnost téměř šokující, ale pouhým zobrazením celého pohoří na jedné fotce ještě nevyužíváte jejich plných možností. Ruku v ruce s těmito ohnisky totiž přichází také obrovská hloubka ostrosti a možnost neobvyklých pohledů, zachycujících zároveň pozadí i popředí.

Široké ohnisko dovolilo dostat do záběru 234 metrů vysokou vyhlídkovou věž i symbol na chodníku. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
Široké ohnisko dovolilo dostat do záběru 234 metrů vysokou vyhlídkovou věž i symbol na chodníku. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
I zde platí kompoziční pravidla, takže můžete využít například vodící linie (které je najednou snadnější dostat do obrázku). Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
I zde platí kompoziční pravidla, takže můžete využít například vodící linie (které je najednou snadnější dostat do obrázku). Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

Je tedy velmi vhodné dostat se co nejblíže nějakému elementu, který zachytíte v popředí, a využijete jej tak pro zdůraznění hloubky scény. Zde ultraširoké objektivy excelují a dokáží vytvořit fotografie, kterých lidé s „běžným“ vybavením nedosáhnou.

Klasický styl zobrazení krajiny – prvek, ke kterému se dostanete velmi blízko a za ním okolí. Zde vyfoceno s vysokou clonou F14, aby bylo popředí i pozadí dostatečně ostré. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/60 s, F14, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Klasický styl zobrazení krajiny – prvek, ke kterému se dostanete velmi blízko a za ním okolí. Zde vyfoceno s vysokou clonou F14, aby bylo popředí i pozadí dostatečně ostré. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/60 s, F14, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Pro srovnání snímek s malou clonou a z extrémní blízkosti (blíž už nešlo zaostřit). Rozmazané pozadí je zde díky použití fotoaparátu s full frame snímačem, na APS-C foťácích takové rozmazání prakticky není možné. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/200 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Pro srovnání snímek s malou clonou a z extrémní blízkosti (blíž už nešlo zaostřit). Rozmazané pozadí je zde díky použití fotoaparátu s full frame snímačem, na APS-C foťácích takové rozmazání prakticky není možné. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/200 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Připravte se na možné problémy

Při focení s ultraširokým objektivem na vás však čekají také různé nástrahy, na které je třeba si dát pozor. U okrajů snímku díky optickým korekcím dochází ke vysokému zkreslení. To vám sice nemusí vadit u krajin, ale jestliže se před objektivem ocitne člověk, objektiv ho udělá širším, což není příliš lichotivé.

S opatrností musíte přistupovat k filtrům šroubovaným do závitu na konci objektivu. Pokud zkusíte použít běžný filtr, je možné, že vám bude mírně zasahovat do rohů fotografie, které se tím ztmaví. Tento problém řeší speciální tenké varianty fotografických filtrů.

Téměř samostatnou kapitolu pak tvoří polarizační filtry. Ve spojitosti s extrémně širokými ohnisky je jejich efekt různě silný na různých částech jedné fotky. Jestliže vám teto efekt vadí, jejich použití musí být velmi citlivé, nebo je nesmíte používat vůbec.

Efekt polarizačního filtru je nejvíce vidět v levém horním rohu a směrem doprava postupně slábne, takže způsobuje velmi nerovnoměrnou barvu oblohy. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/400 s, F8,0, ISO 200, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
Efekt polarizačního filtru je nejvíce vidět v levém horním rohu a směrem doprava postupně slábne, takže způsobuje velmi nerovnoměrnou barvu oblohy. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/400 s, F8,0, ISO 200, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

Klasický problém širokých objektivů je také tzv. chromatická aberace. Různé vlnové délky světla se na čočkách objektivu lámou různě a mohou se na senzor dostat vzájemně posunuté i o několik pixelů. Dochází tak k charakteristických zeleným nebo fialovým hranám u krajů snímku. Naštěstí lze tyto defekty v dnešní době snadno odstranit softwarovými metodami.

Chromatická aberace. Vlevo celkový záběr, vpravo výřez z kraje s viditelnými zelenými a fialovými hranami. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/50 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
Chromatická aberace. Vlevo celkový záběr, vpravo výřez z kraje s viditelnými zelenými a fialovými hranami. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/50 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

Posledním obvyklým (a obecně nežádoucím) efektem je tzv. vinětace, tedy ztmavení okrajů snímku (i bez filtrů). Ne vždy je ovšem vinětace brána jako vada. Někdy může mít vinětace i pozitivní důsledky, protože zdůrazní hlavní motiv uprostřed snímku. I tak je ale dobré o ní vědět a mít případně na paměti, že ji lze opět rychle korigovat úpravami snímku na počítači.

Snímek s viditelnou vinětací a jeho opravená verze níže. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/2500 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Snímek s viditelnou vinětací a jeho opravená verze níže. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/2500 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Při správném použití vás čeká odměna

Potenciální problémy jsou ale malé ve srovnání s možnými dobrými výsledky. Když se vše povede, budete mít skvělou fotografii, na kterou se i po čase rád podívá nejen její autor, ale i jeho okolí.

Fontána se sochou uprostřed Paříže. Široké ohnisko umožnilo dostat se blízko a zachytit celý odraz. Z větší dálky by v pohledu vadil okraj bazénku. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/80 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
Fontána se sochou uprostřed Paříže. Široké ohnisko umožnilo dostat se blízko a zachytit celý odraz. Z větší dálky by v pohledu vadil okraj bazénku. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/80 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
S trochou trpělivosti si lze předem připravit scénu a pak ji vyfotit například s náhodným turistou. Bazilika svatého Petra ve Vatikánu. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
S trochou trpělivosti si lze předem připravit scénu a pak ji vyfotit například s náhodným turistou. Bazilika svatého Petra ve Vatikánu. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Publikováno