Softbox pro domácí ateliér

Kdo by nechtěl mít vlastní studio, kde by si mohl fotit, kdykoliv se mu zachce.

Tento článek vyšel na serveru milujemefotografii.cz.

I ve středně velkém pokoji lze na jednu ze stěn uchytit nekonečné papírové pozadí a úspěšně fotit. Bohužel, běžně prodávaná osvětlovací technika zabírá spoustu místa, kterého v domácím ateliéru není zrovna mnoho. Tento problém jsem vyřešil konstrukcí vlastního osvětlovacího zařízení.

Svícení zepředu při focení v domácím ateliéru neklade na vybavení tak striktní požadavky na prostor a lze použít běžný softbox na stativu. Mnohem horší situace nastane, pokud chcete přidat jedno nebo dokonce dvě světla svítící zezadu ze strany na modelku, aby vytvořily světlou hranu.

Problém tu nastává v tom, že světla se dostávají do záběru objektivu, proto by měly být od osy záběru co nejdál. Toho však nedosáhnete, pokud nemáte k dispozici opravdu velkou místnost (alespoň čtyři metry na šířku). Logicky vás zastaví stěny pokoje.

Pro řešení tohoto problému jsem si udělal vlastní osvětlovací tělesa, která za skoro tři roky používání prošla několika úpravami a aktuální design obsahuje některé „vychytávky“ oproti běžně sehnatelným konstrukcím.


Srovnání s běžným softboxem 60×60 cm, na zemi je pro ilustraci list formátu A4.

Celé těleso je úzký softbox neboli stripbox, sahající od země do skoro dvou metrů výšky. Na zemi ovšem zabírá tolik místa jako jedna stránka A4! Jako zdroj světla slouží běžný externí blesk, který je spouštěný na dálku rádiovým odpalovačem. Jak blesků, tak odpalovačů je možné v dnešní době sehnat obrovskou řadu typů. Sám jsem ze začátku používal čínské odpalovače za pár dolarů a k nim staré blesky Nikon SB-24/26/28 (ačkoliv vybavení mám Canon – to však znamenalo jen to, že blesk nemůžu nasadit přímo na foťák, s dálkovým odpalováním však nebyl problém).

Stripbox je vyrobený z tvrdého kartónu a uvnitř vyložený alobalem pro menší ztráty světla. Bílý průsvitný materiál na přední straně je stejný jako materiál podšívky saka nebo bundy. Celá konstrukce je pomocí dřevěné tyče upevněna k tlustší dřevěné desce. Samotná váha desky působí jako vhodná zátěž a tyč je skvělé držadlo pro přenášení.


Detail spodní části, uchycení do dřevěného stojanu.


Otevřená horní část, vnitřek je vylepen alobalem.

Blesk je upevněn tak, aby svítil rovně, ale jeho světlo se přes zrcátko odráží dolů, aby prosvětlilo celý stribox. Toto řešení jsem zvolil kvůli tomu, aby i u namontovaného blesku bylo vidět na stavový displej a bylo možné jej ovládat. Nad bleskem je přehoz z černé neprůsvitné látky pro zabránění úniku světla.

Velké množství spojů je řešeno pomocí suchých zipů (z druhé strany lepících), takže blesk lze snadno odpojit, stejně tak lze odmontovat celé těleso od dřevěné konstrukce. Pomocí dalších suchých zipů je možné připojit jednu nebo dvě boční světelné zábrany, které směřují světlo přesně určeným směrem. V tu chvíli světlo zabírá na zemi asi 1,5 stránky A4.


Detail horní části, světlo blesku je odraženo zrcátkem do nitra stripboxu.


Srovnání stripboxu s klapkami a bez nich.


Omezení proudu světla pomocí klapek.

Fotit s tímto světlem je velmi snadné a nastavování je rychlejší než u softboxu na stavivu. Jeho konstrukce je kompromis – někdy by se hodilo širší světlo pro změkčení stínů v horizontálním směru. Každopádně za několik let používání se konstrukce osvědčila a bez ní by některé moje fotografie vůbec nemohly vzniknout.


Ukázka efektu.

Publikováno