Odrazy na hladině

V době léta často cestujeme za vodou, ať už tím myslíme moře, domácí rybník nebo jen malý bazének. Vodní hladina je však vhodná i pro kompoziční hrátky. Osvěžme si tedy paměť několika tipy pro využití odrazu na hladině.

Snímky krajin nebo historických památek s odrazem na hladině zaujmou na první pohled právě kvůli tomuto zrcadlovému efektu. Když ho správně využijeme, můžeme ještě umocnit dojem z celé scény.

Na střed

Nejklasičtější je kompozice, která umístí rovinu odrazu doprostřed fotografie. I když se jindy při běžném focení nejčastěji využívá pravidlo zlatého řezu, které hlavní motiv umístí do jedné třetiny výšky (šířky) fotografie, právě toto je případ, kdy je ideální umístění na střed. Spolu s odrazem ve vodě se tím zdůrazní majestátnost a klid prostředí.

Podzimní scéna, ze které pramení klid právě díky odrazu a středové kompozici. Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/60 s, F8, ISO 200, ohnisko 19 mm
Podzimní scéna, ze které pramení klid právě díky odrazu a středové kompozici. Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/60 s, F8, ISO 200, ohnisko 19 mm
Opět středová kompozice, nicméně strom je přece jen posunut aspoň horizontálně ke straně. Přesto kompozice i barevný nádech evokují mír a ticho. Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/1000 s, F8, ISO 100, ohnisko 35 mm
Opět středová kompozice, nicméně strom je přece jen posunut aspoň horizontálně ke straně. Přesto kompozice i barevný nádech evokují mír a ticho.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/1000 s, F8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Nejen klid

V podobném duchu se ale nemusí vést všechny záběry s odrazem od vodní hladiny. Na ukázku zde přikládám obrázek, který byl už u článku o ultraširokých objektivech. Byť se opět jedná o využití odrazu, scéna působí akčně. V tomto případě je to ale přece jen zásluha dění nad hladinou a zrcadlící se obraz jen dodává další úroveň do záběru.

Ukázka velmi akčního pojetí snímku. Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/80 s, F8, ISO 100, ohnisko 10 mm
Ukázka velmi akčního pojetí snímku.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/80 s, F8, ISO 100, ohnisko 10 mm

Nicméně i samotnou vodu je možné použít jako rozbíječ monotónnosti. Zvláště to platí u městských scén, kde odraz na chvějící se hladině naruší pravidelné tvary staveb.

Vodní kanál v Amsterdamu. Všimněte si i dalšího použitého kompozičního pravidla, kterým je rámování obrazu (listy shora). Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/1600 s, F8, ISO 200, ohnisko 10 mm
Vodní kanál v Amsterdamu. Všimněte si i dalšího použitého kompozičního pravidla, kterým je rámování obrazu (listy shora).
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/1600 s, F8, ISO 200, ohnisko 10 mm

Ve městech je obecně voda vítaným fotografickým pomocníkem. Ještě více to platí v noci, protože zdůrazní rozsvícená světla a opět přidá do záběru lehounký pohyb.

 Noc v Amsterdamu. Pokud byste si zakryli spodní polovinu fotografie, nebude zdaleka tak efektní. Canon 40D, Sigma 18–50/2.8, 3,2 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 18 mm

Noc v Amsterdamu. Pokud byste si zakryli spodní polovinu fotografie, nebude zdaleka tak efektní.
Canon 40D, Sigma 18–50/2.8, 3,2 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 18 mm

Vlastnosti odlesků a zpracování na počítači

Obecně platí, že čím níž jste nad hladinou, tím víc se zlepšují její zrcadlící schopnosti (aspoň u klidné vody). Naopak u vyšších pohledů musíme počítat s tím, že odraz bude tmavší, případně i modře nebo hnědě zabarvený.

Úpravami v Zoner Photo Studiu později můžeme tento rozdíl záměrně ještě zdramatizovat nebo naopak prakticky úplně potlačit jednoduchým ztmavením oblohy, jako na ukázce níže:

Původně nestejnoměrná obloha a hladina (vlevo) byly úpravami sjednoceny pro větší efekt. Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/200 s, asi F8, ISO 100, ohnisko 24 mm
Původně nestejnoměrná obloha a hladina (vlevo) byly úpravami sjednoceny pro větší efekt.
Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/200 s, asi F8, ISO 100, ohnisko 24 mm

Kompoziční a barevné pokusy

V případě velmi klidné vody můžeme využít vzniklého téměř dokonalého zrcadla a více experimentovat. Zde například detail zahradního bazénu, jen pokus o využití barevnosti, kde byla pro větší dramatičnost (resp. menší nudu) zvolena diagonální kompozice.

Detail v bazénu. Canon 5D Mark II, Canon 70–200/2.8 II IS, 1/160 s, F5,6, ISO 400, ohnisko 200 mm
Detail v bazénu.
Canon 5D Mark II, Canon 70–200/2.8 II IS, 1/160 s, F5,6, ISO 400, ohnisko 200 mm

Oblíbené je také focení jen odrazu s tím, že se snímek na počítači schválně obrátí vzhůru nohama a donutí diváka nad záběrem chvíli přemýšlet. Výsledný dojem zde bude různý podle aktuální klidnosti hladiny.

Důraz na odraz způsobuje, že se scéna zdá vyfocená z bodu mnohem nižšího, než jsou stromy. Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/40 s, asi F8, ISO 100, ohnisko 24 mm
Důraz na odraz způsobuje, že se scéna zdá vyfocená z bodu mnohem nižšího, než jsou stromy.
Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/40 s, asi F8, ISO 100, ohnisko 24 mm

Abstrakce

Pokud se nám už zajídají realistické odlesky okolního světa, můžeme hladinu využít jako zdroj abstraktních obrazů.

Jednoduché je silné rozmazání, které dostaneme záměrným zaostřením na špatnou vzdálenost. Podle toho, jak moc vedle ostříme, dostaneme buď ještě rámcově rozpoznatelnou fotografii, nebo až zcela nerozluštitelný obrazec plný tančících světýlek:

Elegantní bokeh levného objektivu 50/1.8. Canon 40D, Canon 50/1.8 II, 1/8000 s, F1,8, ISO 100, ohnisko 50 mm
Elegantní bokeh levného objektivu 50/1.8.
Canon 40D, Canon 50/1.8 II, 1/8000 s, F1,8, ISO 100, ohnisko 50 mm

Alternativně je možné zabírat naprosto ostře detaily, u kterých si pozorovatel nebude jist, co znamenají, jako v případě ukázky z galerie Zonerama od uživatele JONGGOLDE.

Spousta možností

Cesta zde zdaleka nekončí a kreativitě se meze nekladou. Důležité je ale pozorovat okolí a být u vodní hladiny připraven!

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Publikováno