Mikrofotobanky – zhodnocení po roce

Už více než rok se věnuji prodeji fotek v mikrofotobankách (microstock) a touto cestou bych se chtěl podělit o poznatky, které jsem za tuto dobu získal. Článek je orientován spíše na začátečníky v tomto oboru a fotografy s menšími zkušenostmi s prodejem. Profíkům asi neřekne moc nového.

Předem zdůrazňuji, že fotografie je jen můj koníček, takže i prodeji fotek se věnuji jen „rekreačně“. To hlavně znamená, že fotky připravuji jen sporadicky a za více než rok mám jen zhruba 200 fotek. Pro představu je zde moje aktuální portfolio na fotobankce Shutterstock. Vycházím z toho, že je lepší je zkusit nabídnout zájemcům, místo aby se mě na ně jen „prášilo“ na disku a za nějakých patnáct měsíců už se výdělek pohybuje kolem $1000, což není zanedbatelná částka. Počítám v amerických dolarech, protože spolupracuji jen se zahraničními fotobankami a toto je používaná měna. Samozřejmě po odečtu nákladů (cestování, rekvizity a hlavně fotografická technika) se ještě těžko dá bavit o zisku, ale jak jsem psal – je to hlavně moje hobby.

Ani peníze z prodeje nejsou tak jednoduše vydělané, jak se může zdát. Nestačí jen vzít fotky z karty, nahrát je na fotobanku a čekat, až se peníze pohrnou. Z fotek je potřeba vybrat jen ty technicky velmi kvalitní, u nich pečlivě upravit barvy, odstranit šum (častý důvod odmítnutí), vyretušovat logotypy firem na předmětech a budovách (!) pojmenovat a popsat fotky a připravit seznam klíčových slov. Těch se doporučuje vymyslet co možná nejvíc, obvyklý limit je padesát, takže tato část práce dokáže být otravná. Naštestí jsou tu nástroje pro ulehčení práce: Zejména je dobré si klíčová slova připravit předem a uložit ke každé fotce přímo do JPEG souboru (do IPTC tagu), aby si to z něj všechny fotobanky přečetly a nemuselo se to zadávat u každé zvlášť, a za druhé je možné použít nástroj od Yuriho Arcurse, špičkového fotografa v oboru microstock, pro dohledání klíčových slov. K dispozici je zde.

Přibližný průměrný zisk za fotku, anglicky nazývaný RPI – Return Per Image, je jednoduše spočítatelný: $1000 / 200 = $5. Problém je v tom, že se často obtížně odhaduje, které fotky jsou ty, co se opravdu budou prodávat. V mém portfoliu mám tedy fotky, které vydělaly desítky dolarů, ale i úplné propadáky s nulou na kontě.

Fotografie prodávám na šesti různých fotobankách (Shutterstock, iStockPhoto, Dreamstime, Fotolia, BigStockPhoto a StockXpert) a po celou dobu si zaznamenávám si různé ukazatele, takže mám k dispozici všemožné statistiky. Pojďme se podívat na ty zajímavější. Nejdůležitější je postupný vývoj výdělků za jednotlivé měsíce:

Výdělky z mikrofotobanek po měsících

Co je zde vidět:

  • Výdělky se zhruba zvyšují :) Ale každý měsíc dopadá výrazně jinak – to je díky tomu, že na stovky běžných prodaných licencí na fotky za méně než dolar připadá jedna „Extended“ licence. Tu si koupí klient, který chce fotku použít ve velkém a zaplatí za ni mnohem víc. Fotografovi v tu chvíli jde asi $28. Tyto licence jsou ale vzácné a když se objeví, tak rozhodí statistiky. Více vypovídající je tedy grafu počtu stáhnutí (= licencí) a ne zisku:
Počet prodaných licencí po měsících

Co je vidět z těchto dvou grafů:

  • Počet prodaných licencí se prudce zvýšil o prázdninách – poté, co jsem se vrátil z týdenního pobytu v Paříži a dal na prodej fotky odsud, které se začaly stahovat.
  • V prosinci nastává propad – je mnoho svátků a kupují se spíše vánoční a zimní fotky, kterých nemám mnoho.
  • Co se různých agentur týče, vede jasně Shutterstock (oranžová). Protože ale platí fotografům za prodanou licenci velmi málo, tak jeho náskok v ziscích není tak velký jako ve stažených fotkách.
  • iStockPhoto (žlutá) se rozjíždí pomalu, ale získává čím dál větší podíl
  • StockXpert (fialová) už ukončil činnost, byl koupen iStockPhoto. Pořád ale má občasný prodej přes spřízněné servery.
  • BigStockPhoto (červená) toho nikdy moc neprodal.
  • Dreamstime (zelená) a Fotolia (modrá) občas něco prodají, ale nic extra.
  • Počet prodaných licencí se poslední měsíce zmenšuje – fotobanky preferují fotografy, kteří pořád přidávají fotky. Pokud přestanete (jako já v posledních měsících), postupně se to projeví na prodejích i již přidaných fotek. To je dobře vidět na dalším grafu:
Počet fotek v portfoliu a počet prodaných fotek

Červená křivka značí postupně přidávané fotky do portfolia, zelená jsou prodané fotky. Celý graf je záznam ze serveru Shutterstock, ostatní agentury nejsou zahrnuty. Je lehce vidět, že po delší době bez přidané fotky se křivka prodaných fotek stává placatější – fotek se prodává míň. Toto je obecný efekt, fotky málo aktivních fotografů jsou zařazovány na nižší místa při vyhledávání. Různé agentury mají různě „agresivní“ přístup, přesné detaily se jen hádají.

Podívejme se na další graf:

Závěr a doporučení

Samozřejmě, vše, co tu píšu, platí pro mě a můj styl focení. Jsou fotografové, kteří jako svoji nejlepší agenturu mají Fotolii nebo Dreamstime. Každopádně, prodávat fotky může každý, stačí se jen zaregistrovat a zkusit štěstí. Třeba právě vaše fotka je ta, co zatím na fotobankách chyběla. Můžu doporučit registraci zejména tady (v pořadí od nejzajímavější fotobanky):

ShutterStock – moje nejvýdělečnější agentura

iStockPhoto – asi nejvíce zákazníků, potenciál hodně prodejů

Dreamstime – neurazí, ani neoslní

Fotolia – hodně vybíravá fotobanka

BigStockPhoto – osobně nic moc, ale může překvapit

Existují i další fotobanky, které vznikly nedávno a stojí za zvážení, jako třeba Can Stock Photo, Crestock nebo 123rf, ale s těmi zatím nemám zkušenosti. Pokud je získám, zase se podělím :)

Publikováno