Jak jsem fotil pro turistického průvodce

Spousta fotografů fotí krajiny i města. Hledají malebná místa, čekají na ideální světlo, vybírají nejlepší záběr. Tento postup se ale rázem změní, když fotíte konkrétní objekty na zakázku.

Mým úkolem bylo nafotit zadané lokace pro turistický projekt, který má za cíl využít popularitu Napoleona a přivést turisty na jižní Moravu, a to nejen do Slavkova. Finální snímky jsou exkluzivní pouze pro toto použití, takže je nemůžu zveřejňovat, ale téměř všechny jsou k vidění na webu Morava Napoleonská (v sekci Lokality je asi 95 % fotek ode mne), případně v tištěné publikaci.

Finální průvodce. Moje práce jsou jen fotky, za zbytkem stojí firma Dring Consulting (celý projekt organizovala Regionální rozvojová agentura jižní Moravy).
Finální průvodce. Moje práce jsou jen fotky, za zbytkem stojí firma Dring Consulting (celý projekt organizovala Regionální rozvojová agentura jižní Moravy).

Hlavní problém byl v tom, že většina míst, která byla vybrána pro tohoto průvodce a které měly být tedy také nafoceny, byla známa až v zimních měsících, přičemž snímky musely být připravené do dubna. To je ale zrovna období, kdy příroda ještě není úplně rozkvetlá a krajiny ani zahrady nevypadají nejlépe. Po domluvě jsem tedy oddaloval focení, jak jen to bylo možné, a většina fotografií nakonec byla pořízena v půlce dubna. Naštěstí to u spousty lokalit nevadilo, někde je ale tento spěch dobře patrný (na druhou stranu některé stavby obrostlé stromy jsou dobře vidět jen díky korunám bez listí).

 Ze židovského hřbitova v Mikulově mám spousty fotek, ale nakonec se do průvodce žádná nevešla. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/640 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 200 mm.

Ze židovského hřbitova v Mikulově mám spousty fotek, ale nakonec se do průvodce žádná nevešla. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/640 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 200 mm.

Existovaly ale i výjimky. Věděli jsme například, že Slavkov bude potřeba v každém případě, takže jsem jej stihl zdokumentovat už na podzim. Také u turistických míst, kde už jsem byl v minulosti a měl jsem je v archivu, jsme mohli použít lepší fotky z jiných měsíců. Trochu blbě jsem se cítil u Lednice, kde jsem byl několikrát, ale z mých experimentálních fotek nebylo málem použitelného nic. Nakonec mě ale několik z nich přece jen zachránilo a odpadl mi tím jeden z cílů. Od té doby kdykoliv a kdekoliv jsem na výletě, snažím se pořizovat vhodné ilustrační záběry, které by jednou mohly hodit třeba zrovna pro tyto účely.

Větší část práce ale spočívala v hledání a poté navštěvování konkrétních míst. Samozřejmě Špilberk najde snadno každý, ale bylo velké množství míst typu „plot s postavami“, „zazděná dělová koule ve stěně domu“ nebo „dřevěný památníček bitvy“. To už jsou velmi snadno přehlédnutelné objekty. Když se spojí s těmi, které jsou daleko od obcí (malý Cyrilometodějský kříž v polích, obelisk Facka v lesích atd.), znamenalo to nutnost pečlivého plánování.

Tento čas jsem strávil nad Wikipedií, Googlem, Google Earth (fotky ostatních jsou velmi užitečné), weby obcí a turistickou mapou na Mapy.cz. Po vypsání informací, případně zakreslení do mapy se další postup v realitě v konkrétních obcích a kdesi na polích okolo podobal spíše hledání pokladu.

Detail plastické mapy bojiště umístěného na vrcholu Žuráň, odkud Napoleon řídil bitvu. Foceno při východu slunce. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/160 s, F5,6, ISO 125, ohnisko 200 mm.
Detail plastické mapy bojiště umístěného na vrcholu Žuráň, odkud Napoleon řídil bitvu. Foceno při východu slunce. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 IS II USM, 1/160 s, F5,6, ISO 125, ohnisko 200 mm.

Po přípravné fázi už bylo nutné jen počkat na počasí a pak se postupně vydat prozkoumávat série míst, které byly blízko sebe (z čistě praktických důvodů). V některých obcích ale ani moje poznámky nestačily a musel jsem se ptát kolemjdoucích (kteří také často nevěděli, kde bych mohl dané objekty najít). Nakonec jsem ale našel vše, co bylo třeba nafotografovat.

Z každého místa jsem měl několik fotek, ze kterých si tvůrci průvodce vybírali. A vyplatilo se fotit i nepředpokládané detaily, které jsem zahlédl po cestě a které se nakonec hodily a byly do průvodce zařazeny. V publikaci je tak k vidění např. snímek lavičky pod kvetoucím stromem, tulipány nebo jablka na stánku na Zelném trhu v Brně.

Teď už je vše úspěšně za mnou a i když to mnohdy nebylo snadné, tato práce mě bavila a budu doufat, že se ještě někdy dostanu ke spolupráci na podobném projektu.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Publikováno