Produktové foto


Produktové fotografie jsou potřeba ve chvíli, kdy nabízíte Váš výrobek na internetu nebo jinde. Týká se to jak využití na vlastním webu, tak i při prodeji třeba na Amazonu, na eBayi nebo pro reklamní fotky v časopisech. Obrázek prodává, takže se vyplatí nechat jej profesionálně zpracovat.

Cena produktové fotky je závislá na složitosti focení, zpracování a také na počtu produktů. Roli hraje mnoho faktorů, ale pokud dokážete poslat na ukázku fotku, jak si zhruba výsledek představujete, zodpoví to většinu z nich. Snímek může být odkudkoliv z internetu, nemusí to ani být identický produkt, slouží opravdu jen proto, abychom se domluvili. Že obrázek vydá za 1 000 slov tu platí beze zbytku. Ideální je tedy obrázek a popis („Potřebuji vyfotit 30 obrázků samostatných kolíčků na prádlo na bílém pozadí, každý ze dvou úhlů, aby to vypadalo nějak takto … Velikost stačí pro e-shop.“) Můžete použít formulář níže na stránce.

Co je dobré vědět

  • O jaký produkt se jedná
  • Kolik produktů bude (případně kolik snímků na jeden produkt, standardně předpokládám jeden)
  • Na jakém pozadí nebo v jakém prostředí má být
  • Jak „dokonalá“ má být fotografie – samozřejmě se budu snažit o co nejlepší vyfocení, ale je zbytečné dělat gigantické snímky a retušovat každé smítko prachu, když se použijí jen na webu ve zlomku velikosti a detaily vůbec nebudou vidět. Úspora práce bude znamenat i lepší cenu pro Vás. (Např. většina fotek na Amazonu má 1 až 4 megapixely, ty poslední už jsou pro web opravdu velké. Můj fotoaparát má 30 megapixelů.) Dělají se i jiná rozhodnutí závislá na požadované kvalitě, jako je nastavení světel a proces samotného focení.
  • Ideální je ona ukázková fotografie, jak si zhruba představujete výsledek.
  • Za jakékoliv další informace samozřejmě budu také rád. Pokud si u něčeho nejste jisti, klidně mně dejte vědět. Je mně jasné, že každý nefotí produkty běžně, takže se o tom můžeme pobavit a rád doporučím jedno z řešení, které se osvědčilo u jiných klientů.

Typ pozadí nebo scény

Pozadí nebo okolí utváří samotný charakter produktové fotografie. Žádná z variant není vyloženě dobrá nebo špatná, spíš záleží na Vaší vizi a na použití. Pro Vaši představu jsou níže běžnější varianty.

Bílé pozadí

Fotky na bílém pozadí jsou nejčastější, ale i tady je dále z čeho volit. Běžná varianta je fotit bez stínu, ale stejně tak je to možné se stínem, případně s odrazem produktu. Možností je i pozadí tmavší – pořád světlé, ale není to zářivá 100 % bílá. Všechny varianty jsou podobně složité a obvykle se realizují různým svícením a podkladem už v okamžiku focení, tj. není to tak, že by se stín nebo odraz dodělával nebo ubíral později. Tohle se ale může lišit v závislosti na konkrétním objektu. Například pokud je produkt příliš velký a nevejde se na odraznou plochu, nezbývá než ho vyfotit bez odrazu nebo odraz dotvořit na počítači, pokud je to možné.

Černé pozadí

Černé pozadí s odrazem produktu působí elegantně. Odraz lze případně na počítači dodatečnými úpravami smazat.

Pozadí nemusí být vždy úplně temné. U menších produktů a určitých úhlů lze přímo při focení přidávat další světelné efekty včetně barev, jindy je jednodušší provést změny pozadí až na počítači.

Nevýhoda tmavého pozadí a tohoto ostrého stylu svícení je, že začne být dobře vidět jakýkoliv prach. Většinou je třeba ho retušovat.

Jiná divočina

Pozadí může být ztvárněné i jinak. Někdy je to předem dáno (např. firemní barvy), jindy je to věc experimentu. Je důležité vědět, jak má produkt působit, případně v jakém kontextu se snímek bude používat.

Aranžovaná scéna

Ne vždy je ideálem prázdné pozadí. Na jednu stranu neruší, na druhou stranu může působit příliš stroze. Alternativou je tedy přidat do scény více produktů nebo navíc i něco jiného. Před focením se konkrétněji domluvíme.

Reálná scéna

Někdy je lepší vzít produkt do přírody nebo do města a nafotit jej tam. Možností je obrovské množství, tuhle variantu je potřeba domluvit na míru tomu, co se přesně fotí.

Nereálná scéna

Nejsložitější varianta. Produkt se nafotí obvykle v ateliéru, pozadí se smaže a daná věc se zapracuje do jiné scény. Scénu je potřeba znát dopředu, protože podle ní je nutné Váš produkt nasvítit a poté fotit ze správného úhlu. Často tedy musíme mít už před focením vybrané konkrétní pozadí.

Retuše a další zpracování

Retušovat je možné vše, ale na druhou stranu tyto úpravy zaberou čas, který musím zohlednit při kalkulaci ceny. Snažím se tedy najít řešení, které je pro Vás nejvýhodnější.

Pro „spotřební“ fotky na e-shop, zvlášť u rychloobrátkového zboží jsou obvykle potřeba jen základní úpravy, aby se lehce dočistilo pozadí, doladil kontrast a podobně. Retuše nebývají třeba a ani by je nikdo neocenil, takže upravovat drobnosti u stovek fotek nedává ekonomický smysl. U větších množství fotek celkový čas roste rychle: Řekněme, že na fotce strávím úpravami pouhých pět minut. U sta fotek už to znamená přes osm hodin práce.

Čím důležitější fotka, tím větší nutnost precizních korekcí. Pro reklamu v časopise nebo na billboard se retuše vyplatí. Tyto záběry jsou použité v mnohem vyšším rozlišení a i detaily jsou vidět. Preciznost zde zaujme.

Ukázka níže je extrémní, samotný originální budík je už starý a velmi odřený. Nikdy jsem ve skutečnosti nemusel spravovat takto poškozený produkt. Ale zkušenosti se hodí a když se objeví komplikovaná situace, řešení se najde.

Do retuší spadají i další typy zpracování, kde asi nejtypičtější jsou různé barevné varianty stejného produktu. Vyfotí se jen jedna barva a další varianty se udělají digitálně. Výhoda je zřejmá – všechny obrázky budou vypadat dokonale stejně a změna bude jen v odstínu. Co se týče složitosti, někdy se vyplatí zkusit tento postup, jindy je jednodušší vše prostě nafotit.

Pokud se rozhodneme pro barevné úpravy na počítači, vyplatí se zapřemýšlet, kterou barvu přesně nafotit (protože úpravy z některých barev nemusí jít provést). Je také velmi praktické, když mohu mít během retuší Vaše produkty zapůjčené, protože není triviální trefit konkrétní odstíny – barvy mohou mít jiné charakteristiky jako odrazivost a chování ve stínech, které znamenají, že nestačí jen počítači zadat, že má například červenou převést na zelenou.

Průhledné a vysoce lesklé produkty

Běžné věci z plastu nebo kůže jsou jednodušší a snesou jakoukoliv scénu. Naopak u průhledných nebo vysoce lesklých produktů, například ze skla a lesklých kovů, je situace složitější. Musí se nejen ladit jejich nasvícení, ale i okolí, které se v nich odráží. Zvládneme kde co, jen je dobré počítat s tím, že focení může být časově náročnější.

Přítomnost u focení

Budu rozhodně rád, pokud bude moci být osobně přítomen nebo přítomna! Focení je rychlejší a brzy se dostaneme k variantě, která se Vám nejvíc zamlouvá. Není potřeba řešit jen pozadí, ale i styl nasvícení, případně natočení nebo nastylování produktu, proto je skvělé, když vše můžeme zkonzultovat. Já umím fotit, ale Vy jste osoba, která nejvíc rozumí danému produktu a ví, které části jsou nejdůležitější.

Kontaktujte nás pro kalkulaci!

Můžete použít formulář níže nebo jiný kontakt zde.

Loading...