Nezmeškejte příležitost k fotografování zimní krajiny

Článek o focení se sněhem.

(Tento článek původně vyšel na serveru milujemefotografii.cz.)

Neodrazují-li vás teploty pod nulou a bílá zářivá barva ve vás vzbuzuje optimismus, asi už víte, že zasněžená krajina dokáže být stejně fotogenická jako ta podzimní nebo letní. Jestliže jste kouzlu zimy ještě nepropadli, třeba vás inspiruje následující článek.

Já osobně fotím v zimě rád. Tichá krajina, jen vy a křupající sníh pod nohama. A jestliže je sněhu dostatek, nemusí být pomocníkem pouze světelným, ale tak trochu i „kosmetickým“. Pod pokrývkou sněhu se může schovat například vydřené místo na louce či neestetická střecha lesního stavení.

Tento snímek sice prošel zpracováním na počítači, ale výrazně pomohlo, že sníh odrážel sluneční svit, takže nebylo nezbytně nutné použít gradientní (přechodový) filtr na srovnání rozdílů ve světlosti horní a dolní poloviny obrázku. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon 16–35 mm F2,8L II USM, 1/800 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 24 mm.

Nebojte se lehnout si do sněhu

Ke sněhu se váže také další výrazná fotografická výhoda: téměř kdekoliv si můžete kleknout nebo lehnout na zem a fotit i z ne příliš obvyklých úhlů. Samozřejmě pro tyto akce není vhodné městské, ale spíše outdoorové oblečení. Zatímco v jiných ročních obdobích by šel fotograf z podobných výletů domů značně ušpiněn i přes outdoorovou výbavu (případně by si musel s sebou brát igelit pod sebe), v zimě není potřeba nic řešit a hurá k zemi!

Průhled dírou ve sněhu. Během focení podobných snímků si dávejte pozor, ať vám ve finále fotoaparát nezůstane zasypaný pod sněhem. Canon EOS 40D, EF-S Canon 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/13 s, F7,1, ISO 100, ohnisko 22 mm.
Průhled dírou ve sněhu. Během focení podobných snímků si dávejte pozor, ať vám ve finále fotoaparát nezůstane zasypaný pod sněhem. Canon EOS 40D, EF-S Canon 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/13 s, F7,1, ISO 100, ohnisko 22 mm.

Zase jsme u té expozice

Při samotném pořizování fotografií přijde na řadu klasická poučka pro focení na sněhu: protože aparát vždy předpokládá, že máte kolem sebe průměrně světlou krajinu, upraví podle toho expozici a výsledné snímky budou spíše šedé než zářivě bílé. Proto je potřeba častěji kontrolovat histogram a používat korekci expozice, většinou kolem +1 expoziční hodnoty (tj. dvakrát delší čas než ten naměřený). U snímků z okolí tohoto textu byla dokonce nejdramatičtější korekce +1,66 EV.

I kdyby se vám ale scénu při focení nepovedlo zkorigovat přesně, není to většinou zase tak velký problém. Na počítači obrázek při zpracování jen lehce přisvětlíte.

Nemusíte nutně zabírat ani pohledy na celou krajinu. Efektní jsou např. také plody pokryté sněhem, záběry na poslední zbývající list na stromu nebo makrofotky obrazců, které mráz kreslí na okno. Díky všepokrývajícímu sněhu se lze zaměřit na hledání naprostého minimalismu – vyfocení hlavního motivu bez rušivých elementů v pozadí a kolem. Jak je vidět, i zima je bohatá na různorodé fotografické situace.

Rostliny pokryté sněhem dokážou být také fotogenické. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/160 s, F1,4, ISO 100.
Ještě jeden příklad brzké zimy. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/640 s, F1,8, ISO 100, ohnisko 50 mm.
Ještě jeden příklad brzké zimy. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/640 s, F1,8, ISO 100, ohnisko 50 mm.

Vybavení, které se může hodit

Je skvělé, že u zimního focení nepotřebujete rozměrné doplňky – stativ můžete nechat doma, protože světla bývá hodně (alespoň přes den). Vhodné je ale přibalit náhradní akumulátor, protože v chladném počasí se energie rychle vybíjí. Při opravdu velké zimě je potom nutné nosit náhradní zdroj pod bundou (nikoli v batohu), kde díky většímu teplu vydrží déle nabitý.

Občas se vám bude hodit také polarizační filtr ke zmírnění odrazů slunce a ztmavení oblohy, případně i sluneční clona na objektiv. Ta je dobrá nejen na zamezení vzniku „prasátek“, ale i jako ochrana proti padajícímu sněhu. Nemusí ani sněžit, ale může vás překvapit poryv větru. Když zrovna stojíte pod stromem, nestačíte se divit. Při takových momentech mohou ovšem vzniknout i vynikající fotky, je ale potřeba reagovat velmi rychle.

Pro opravdový komfort znalci doporučují přibrat i termosku s čajem, abyste v chladném počasí zůstali pořád správně fotograficky naladěni.

Krajina pod sněhem

V zimě je výhodné, že se slunce nachází nízko nad zemí a navíc prosvítá mezi stromy bez listí, takže lze dělat různé průhledy lesem jako na následující fotce:

Polední slunce viditelné skrz zasněžený les. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/20 s, F9,0, ISO 200.
Polední slunce viditelné skrz zasněžený les. Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/20 s, F9,0, ISO 200.

Mezi klasické zimní snímky patří také záběry silnic a cest, kterých můžete využít pro vedení pohledu diváka po fotografii:

Silnice v zimě. Na počítači bylo potřeba zesvětlit a odbarvit sníh, protože cesta byla zřejmě dost frekventovaná a sníh na ní zbarvený spíše dohněda (sice to nebylo úplně zlé, ale takhle se mi to líbilo víc). Canon EOS 5D Mark II, Sigma 50 mm F,4, 1/40 s, F8,0, ISO 200.

Na závěr jen doklad, že zimní krajina může také vypadat úplně jinak, pokud by vám sníh opravdu nebyl po chuti. Tohle je fotka pořízená 25. prosince, ale jak asi tušíte, není to Česká Republika, ale poušť Wadi Rum v Jordánsku:

Poušť Wadi Rum, Jordánsko. Canon EOS 40D, EF-S Canon 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/400 s, F9,0, ISO 100, ohnisko 22 mm.
Poušť Wadi Rum, Jordánsko. Canon EOS 40D, EF-S Canon 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/400 s, F9,0, ISO 100, ohnisko 22 mm.
Publikováno