Procházka podzimní přírodou

Fotografovat lze ve všech obdobích, ale přesto je podzim speciální. Příroda se začne divoce zbarvovat a spolu s mlhami vytváří klidné až zasněné scenérie téměř kdekoliv. Podívejte se s námi na inspiraci, co všechno můžete zachytit během tohoto období.

Na podzim je toho v přírodě hodně k obdivování. Sám často vyrážím, abych se potěšil výhledy a vše pořádně zdokumentoval. Tady je mých pět asi nejdůležitějších námětů, které mě dokáží vytáhnout z tepla domova:

Barvy lesa

Nejvýraznější jev podzimu jsou barevné listy. Lesní záběry tím dostávají úplně jiný rozměr, a pokud máte štěstí na smíšený les, při pohledu zdáli dostanete i barevné struktury, které v létě nejsou zdaleka tak výrazné.

Pohled je sice zachycen teleobjektivem, ale zabírá velkou část lesa.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/60 s, f/6.3, ISO 100, ohnisko 200 mm

Nicméně krása je i v detailech. Klidně může být středem fotografie jediný strom, jenže právě různorodé odstíny na něm nebo v pozadí činí snímek zajímavějším.

Detail stromu s různobarevným pozadím.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/100 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 142 mm

Ale nenechme se strhnout jen barevnými hrátkami. Podzim toho s sebou nenápadně přináší mnohem více.

Mlha a nízká oblačnost

Pokud ráno vykouknu z okna a nedohlédnu na protější domy, vyrážím fotit. Mlha je velmi fotogenická a lze ji zachytit ve spoustě variací.

Mlha ležící na kopcích časně ráno.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/640 s, f/8.0, ISO 100, ohnisko 155 mm

Kromě celkových záběrů jsou efektní i ty pořízené přímo v mlze. Ideálně tak, že je vidět, jak různé objekty postupně víc a víc mizí. Les a stromy v něm se pro tyto hrátky přímo nabízí. Hustá clona pak navíc potlačí pozadí, a pokud vybereme do popředí něco výrazněji barevného, získáme hezký kontrast.
Les focený přímo z mlhy. Barevné listí kontrastuje s neutrálním pozadím. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/30 s, f/8.0, ISO 200, ohnisko 90 mm

Les focený přímo z mlhy. Barevné listí kontrastuje s neutrálním pozadím.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/30 s, f/8.0, ISO 200, ohnisko 90 mm

Pokud začne mlha ustupovat, je před námi další příležitost – zachytit najednou viditelné sluneční paprsky. Protože při mlze samotné slunce vidět není, objevuje se tento efekt méně často a je to vlastně hraniční situace. O to větší mám radost, pokud se mi podaří nějaký hezký záběr ulovit.

Sluneční paprsky zviditelněné díky lehké mlze.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/640 s, f/8.0, ISO 100, ohnisko 200 mm

Podobný efekt lze využít i v detailech, kdy slunce svítí skrze nějaký objekt. V lese je to obvykle skrze listí.

Paprsky procházející listím v ustupující mlze.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/160 s, f/9.0, ISO 250, ohnisko 200 mm

Voda

Tekoucí i stojatá voda je kapitola sama pro sebe (v tomto článku doslova). Potůčky samozřejmě existují i v létě, ale právě na podzim jsou obsypané spadaným listím. Pokud ještě není zetlelé, poskytuje příjemnou kulisu.

Lesní potůček je dokreslován spoustou podzimního listí.
Canon 40D, Sigma 18-50/2.8, 3.2 s, f/14, ISO 100, ohnisko 18 mm

Větší vodní plochy lze využít jako zrcadla, kde se zdvojnásobí barevná síla lesů. Navíc na hladině může plout listí, které tak vytvoří další vrstvu v obrázku. Celek je pak ještě kreativnější, než při zahrnutí odrazu samotného.

Les s jeho odrazem na klidném rybníku.
Canon 5D Mark III, Canon EF 24-70/2.8, 2.5 s, f/11, ISO 100, ohnisko 58 mm

Obě předchozí fotografie jsem fotil na stativu s dlouhou expozicí, abych rozmazal drobné vlnky a navodil klidnou atmosféru. Ale není to nutnost. Následující snímek je pořízený z ruky s běžnou expoziční dobou.

Kachna na rybníce. Mlha opět zvýrazňuje sluneční svit.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/160 s, f/9.0, ISO 160, ohnisko 200 mm

Detaily

V podzimním období se objevují i drobnosti, které působí dobře na fotkách. Jednou z nich jsou houby, které sice na snímku mohou využít kulisy pestrého listí, ale samy dokáží být také barevné, takže i na mechu jsou fotogenické.

Malinké houby rostoucí na spadlém stromu.
Canon 5D Mark II, Canon EF 24-70/2.8, 1/60 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 70 mm

K už zmíněným mlhám se vztahuje rosa. Ta se zachytává na pavučinách, takže spolu s okolím a potenciálně i se sluncem, které rosu prosvětluje, dostáváme opět typické záběry.

Spousty pavučin na lučních rostlinách.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8, 1/100 s, f/18, ISO 100, ohnisko 35 mm

První námraza

Na sklonku podzimu už teploměr občas spadne pod nulu a právě namrzlá ranní mlha dokáže stvořit jiný typ obrázků. Zajímavá je už sama o sobě, kdy jinovatka pokrývá stromy či listy.

Námraza na kůře stromu.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/30 s, f/5.0, ISO 200, ohnisko 200 mm

Tento záběr můžeme ozvláštnit vlastní úpravou, když na podklad položíme právě list, či jinou věc z okolí. Platí to samozřejmě jen pro situaci, že je focená plocha vodorovná.

Kůra s položeným listem.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/160 s, f/10, ISO 800, ohnisko 200 mm

Možné jsou i větší kompozice. Pařezy spolu s lesní trávou poslouží stejně dobře.

Pařez v trávě. První část kmenu mohla být víc zaostřená, ale přišel bych o hezky rozostřené pozadí.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/80 s, f/4.6, ISO 400, ohnisko 90 mm

Poděkování čtenářům

Tolik k focení přírody na podzim. Rozhodně je co zabírat a načrtnutými možnostmi to zdaleka nekončí. Až budete příště na procházce, dívejte se kolem sebe a určitě najdete další krásná zákoutí.

Nakonec bych se chtěl podělit o jedno výročí – co se týče mého psaní pro web milujemefotografii.cz, má tento článek číslo 100. Píšu už skoro pět let a za tu dobu jsem se toho spoustu naučil. Chtěl bych taky poděkovat za přízeň a za komentáře, díky kterým vím, které články byly poučné, které zábavné a které jsem měl vysvětlit trošku jinak. Každopádně to byla zábava a doufám, že i dál bude. Takže brzy zase „na přečtenou“!

(Tento článek jsem napsal původně pro web milujemefotografii.cz.)

Tagy: návod

Loading...