Fotografování produktů s odrazem na pozadí

Udělat samotné tmavé pozadí by bylo snadné – použili bychom černý papír nebo černou plastovou desku (případně u některých fotostanů se dodává jakýsi černý plyš). Ale tentokrát mějme vyšší nároky a snažme se dosáhnout odrazu, který nebude nijak zdeformovaný.

Nejdokonalejší odraz nám zařídí sklo. Ale pozor, je zde háček! Běžné sklo vytváří ve skutečnosti dva odrazy. Jeden se objeví na horním povrchu, druhý na spodním. Tento efekt je vidět i na běžném koupelnovém zrcadle, jenže se neprojevuje, pokud se na něj díváme kolmo (oba odrazy jsou překryté přesně přes sebe). Zkuste ale zajít do koupelny a podívejte se skrz zrcadlo na nějaký předmět pod ostrým úhlem, jako kdybyste podél skla fotografovali.

Řešení je zde oklikou: Buď pořídit černé sklo, nebo běžné čiré sklo zezadu zamalovat černou barvou (levnější). Druhou variantu s úspěchem používám už dlouho.

Připravená scéna s černým sklem.
Připravená scéna s černým sklem.
Výsledná fotografie.
Výsledná fotografie.

Protože sklo není ohnuté směrem vzhůru, jako tomu bylo u papíru nebo plastu, musíme teď dávat pozor na pozadí. Někdy budeme nuceni fotit z vyššího úhlu, aby v záběru nebyl patrný zadní kraj skla. Případně můžeme se stolem odstoupit dostatečně daleko ode zdi, aby se stala zcela černou a konec skla přestal být patrný. Nebo konec přiznat, nechat ho na snímku a udělat z něj záměr.

Pokud máte možnost použít takzvané voštiny (mřížky na softboxy), zabráníte tím rozptylu světla i na stěny.
Pokud máte možnost použít takzvané voštiny (mřížky na softboxy), zabráníte tím rozptylu světla i na stěny.

Byť to vypadá, že jsme jen přešli od bílého pozadí k tmavému, ve skutečnosti jsme otevřeli celý nový typ uspořádání scény, který je velmi mocný. Díky němu se nám otevírají nové možnosti:

Bílé nebo barevné pozadí s dokonalým odrazem

Podklad pod produktem z minulého příkladu totiž nebyl tmavý kvůli černému sklu. Byl takový, protože se v něm nic neodráželo! Pokud se trošku přisuneme ke zdi, kterou dalším světlem nasvítíme bíle, podklad tím získá tutéž barvu a dostaneme z černého skla bílé.

Černé sklo se zbarvilo podle bíle nasvícené zdi.
Černé sklo se zbarvilo podle bíle nasvícené zdi.

Pokud nejsme přívrženci čisté bílé, lze vytvořit i gradient.

Gradient je zde vytvořen odrazem plynule nasvícené zdi.
Gradient je zde vytvořen odrazem plynule nasvícené zdi.

A konečně s barevnými filtry na světlech vytvoříme barvu dle chuti. Užitečným trikem je také nasvícení jen části zdi nebo vysvícení nějakého obrazce, typicky kolečka, které v odrazu zarovnáme s objektem.

Tentokrát je zeď nasvícená modře.
Tentokrát je zeď nasvícená modře.
Modře vysvícené kolečko na zdi, kterou vidíme přes přiznaný horizont.
Modře vysvícené kolečko na zdi, kterou vidíme přes přiznaný horizont.

Velmi výrazná výhoda je i v tom, že produkt teď lze zcela separátně nasvětlovat a toto světlo nám nijak nebude kazit podklad.

Kolečko na zdi nevidíme přímo, ale odrazem. Je na podložce jen pro efekt, samotný produkt je nasvícený dvěma jinými světly (stejně jako na předchozích snímcích).
Kolečko na zdi nevidíme přímo, ale odrazem. Je na podložce jen pro efekt, samotný produkt je nasvícený dvěma jinými světly (stejně jako na předchozích snímcích).

Příště finále

Ukázali jsme si složitější pojetí produktové fotografie, ale stále nás čeká ještě jeden článek věnující se samotným odrazivým předmětům.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz.)

Publikováno