Fotografujte zimní detaily

Zasněžená či námrazou pokrytá flora poskytuje zajímavé fotografické možnosti. Na co si dát při focení rostlin v zimním hávu pozor? Na to se pokusíme odpovědět v dnešním článku.

Barevné listy rostlin nebo dokonce jejich plody zasypané sněhem jsou fascinující. Jedním z důvodů je i krátké období výskytu. Je potřeba počkat si na správnou sezónu a ani tehdy není zaručeno, že se s tímto jevem setkáte. Druhá stránka je estetická – barvy v protikladu ke sněhu vytvářejí krásný kontrast, který je také možno vykládat jako souboj života s chladnokrevnými živly přírody.

Výrazná barva plodů v kontrastu s jinak monochromatickým pozadím. Ačkoliv bylo možné použít clonu F2,8, zvolil jsem F6,3, aby byl ostrý celý plod a ne jen přední část. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/100 s, F6,3, ISO 400, ohnisko 200 mm.

Výrazná barva plodů v kontrastu s jinak monochromatickým pozadím. Ačkoliv bylo možné použít clonu F2,8, zvolil jsem F6,3, aby byl ostrý celý plod a ne jen přední část. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, 1/100 s, F6,3, ISO 400, ohnisko 200 mm.

Buďte v hloubce ostrosti

Jejich fotografování se řídí běžnými kompozičními pravidly a velkou roli zde hraje hlavně hloubka ostrosti. Pokud se rozhodnete pro zachycení detailů, je vhodné použít co největší ohniskovou vzdálenost pro elegantní rozostření pozadí. Někdy vám to ale může až extrémně zmenšit hloubku ostrosti.

Ve chvíli zaostření proto může být někdy ostrá pouze tak malá část prostoru, že stačí slabé zafoukání nebo pohyb fotoaparátu a klíčový objekt se dostane z roviny ostrosti. Jde tedy často o hru na více pokusů nebo na kompromis v nastavení clony. Malá clona vám dovolí více rozmazat pozadí, zatímco velká clona zvýší šance na zachycení ostrého objektu.

Relativně větší clona (vlevo, F2,8) nám dovolila proostřit větší část zelené větvičky, naopak menší clona vpravo (vpravo, F1,4) měla za důsledek rozmazanější a méně rušivé pozadí. Canon 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, ohnisko 50 mm.

Relativně větší clona (vlevo, F2,8) nám dovolila proostřit větší část zelené větvičky, naopak menší clona vpravo (vpravo, F1,4) měla za důsledek rozmazanější a méně rušivé pozadí. Canon 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, ohnisko 50 mm.

Nezanedbávejte pozadí fotografie

Pozadí by obecně nemělo uniknout vaší pozornosti. Ve chvíli, kdy máte vybraný hlavní objekt snímku, pořád ještě můžete dramaticky měnit vyznění záběru pouhým pohybem fotoaparátu o pár (desítek) centimetrů.

Například v následujících dvou snímcích jsou hlavním motivem stejné zasněžené traviny, ale změnou stanoviště byl rychle „proměněn“ podklad z bílého kopce na modrou oblohu. Slabě zbarvené rostliny tak mnohem více vyniknou:

Drobná změna v pozici dokáže výrazně změnit záběr. Canon 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/1000 až 1/800 s, F1,4, ISO 100, ohnisko 50 mm.

Drobná změna v pozici dokáže výrazně změnit záběr. Canon 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/1000 až 1/800 s, F1,4, ISO 100, ohnisko 50 mm.

Zkoušejte více variant

Často se také vyplatí vyzkoušet přímo na místě několik různých nastavení clony pro získání různorodých pohledů na scénu. Protože je displej na fotoaparátu malý a efekt je někdy těžké objektivně posoudit, osvědčilo se mi nechat si finální výběr až na chvíli, kdy budu fotky prohlížet na větším monitoru. Někdy může výsledek překvapit.

Vlevo byla použita clona F9, vpravo F2,8. Oba snímky jsou vyrovnané, výběr konkrétního by v tomto případě záležel na finálním použití. Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, ohnisko 16 mm.

Vlevo byla použita clona F9, vpravo F2,8. Oba snímky jsou vyrovnané, výběr konkrétního by v tomto případě záležel na finálním použití. Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, ohnisko 16 mm.

Volba pozadí a jeho (ne)ostrost může také podpořit pozdější zpracování. Na následujícím obrázku jsou vidět dva snímky, jeden pořízený s clonou F7,1 (vlevo) a druhý s clonou F2,8 (vpravo). Pravý záběr, kde se větve rozplývají, působí více étericky a je ideální pro pozdější světlou úpravu. Naopak na záběru vlevo můžeme mnohem výraznější zobrazení stromu na počítači ještě podpořit a dostat se až k téměř hororové scéně.

Horní dvojice zobrazuje různé použité clony, dole vidíme příslušné úpravy. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, ohnisko 150 mm.

Horní dvojice zobrazuje různé použité clony, dole vidíme příslušné úpravy. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200 mm F2,8 II IS USM, ohnisko 150 mm.

Je tedy vidět, že celou fotografii výrazně ovlivňuje nejen snímaný objekt, ale i pozadí za ním a samozřejmě i finální úpravy v počítači. Vše je v rukou autora a záleží jen na jeho vkusu. Třeba vás tento článek inspiroval a při dalším setkání zmrzlých fotografů v teple u čaje se budete mít čím pochlubit.

(Tento článek jsem napsal původně pro web milujemefotografii.cz.)

Tagy: návod

Loading...