Silnice velkoměsta – návod

Určitě jste takovou fotografii už viděli – noční pohled na silnici a na ní spousta rozmazaných světel od projíždějících aut. Zjevně je použitá velmi dlouhá expozice. Nebo není? Existuje totiž i trochu jiný způsob, díky němuž máte větší kontrolu nad výsledkem.

(Tento článek jsem napsal původně pro server milujemefotografii.cz společnosti Zoner, proto jsou ukázky ze Zoner Photo Studia. Podobný postup lze ale použít i v podobných editorech.)

V tomto článku ukážu postup, jak takový výsledek získat spolu s doporučeními, která vám mohou ulehčit život.

Aby vynikla světla aut, je nutné fotit v noci a získat tak tmavý podklad. V noci je ale menší provoz a k nasbírání dostatečného množství aut je potřeba delší čas. Tomu se sice nevyhneme, ale následující trik je v tom, že se nepoužije jen jedna velmi dlouhá expozice, ale více kratších, které se pak složí dohromady.

Takhle původní zdroje vypadají:

Série pořízených fotografií.

Série pořízených fotografií.

Abych vše uvedl na pravou míru: Použil jsem relativně kratší expozice, ale pořád celkem dlouhé – od 10 do 30 sekund. Nicméně jsem si tak vyhnul nutnosti použít jednu čtvrthodinovou.

Důvodů, proč postupovat takto namísto jedné fotografie, je několik:

Snadno odhadneme celkovou světlost scény. Můžeme si jednoduše zkusmo pořídit půlminutovou fotografii a podle výsledku případně rychle opravit clonu. Čtvrthodinová expozice se ladí hůře.
Podle síly provozu se může podařit zachytit auta i jednotlivě. A pak použít jen ta, která se nám hodí. V mém případě jsem vyloučil vozidla, která v záběru měnila pruhy, takže se objevovaly přerušované čáry blinkrů a světla jdoucí z pruhu do pruhu.
I když nemáme auta zcela oddělená, můžeme si z fotek vybírat jen ty části, které nám vyhovují. Jak na to, si ukážeme v následujících řádcích.

Focení na místě

Pro focení samotné je dobré dodržovat pravidla pro focení s dlouhými expozicemi. Zejména fotoaparát umístit na dobrý stativ a pak už jen dávat pozor, aby se mezi fotkami nepohnul. Ideální je tedy dálková spoušť. Pokud používáte zrcadlovku, je vhodné pro minimalizaci třasu zapnout tzv. mirror lock-up, tj. zvednutí zrcátka před focením samotným.

Pak už jen zkoušet chytat auta a ladit délku expozice. Nic vás nenutí držet identickou dobu expozice celou dobu, každá fotka může být nafocená s jiným nastavením. Je ale vhodné expoziční čas kompenzovat úpravou clony, aby snímky byly podobně světlé. Nicméně pokud se něco nepovede a nebudeme naprosto precizní, nevadí. Finální fotografie bude jednoduše tak světlá jako nejsvětlejší z použitých vstupních záběrů. Ty tmavší lze ale také použít na doplnění aut.

Doba expozice závisí na terénu a dohledu. Ideální by bylo ji nastavit tak dlouhou, že zachytíte celou dráhu jednoho auta, a naopak tak krátkou, že když přijede další auto, budete už fotit další snímek. Samozřejmě, pokud auta nejezdí po jednom, nejde tyto požadavky sladit, takže výsledek je věc kompromisu. Ale i s tím se dá později pracovat.

Úprava doma

Získali jsme zdrojová data a na řadu přichází jejich zpracování. Pokud máte fotografií opravdu hodně, můžete si z nich vybrat jen ty, které vám sedí, a na zbytek zapomenout. Při samotných úpravách postupujeme následovně:

Nejprve si v Editoru otevřeme první ze snímků.

První fotografie beze změn.

První fotografie beze změn.

Ostatní fotografie přidáváme do této pomocí příkazu Vložit obrázek v menu Vrstva (klávesa I). Zde přes tlačítko Vložit ze souboru vybereme následující soubor.

Po tomto úkonu se objeví nový obrázek a úplně překryje ten starý, což ale nechceme. Jedna možnost byla nastavit Krytí vrstvy na 50 procent, což ale není šťastné řešení, protože i když pozadí zůstane dokonalé, světla aut se ztlumí a po pár krocích by přestala být vidět.

Krytí vrstvy 50 procent není ideální řešení – světla aut budou tlumenější a posléze už nemusí být vidět.

Krytí vrstvy 50 procent není ideální řešení – světla aut budou tlumenější a posléze už nemusí být vidět.

Mnohem lepší je ponechat Krytí vrstvy na 100 procent a zvolit Režim typu Zesvětlení. Tento režim porovná originál i novou vrstvu a vybírá ty pixely, které jsou světlejší.

Režim Zesvětlení je ideální, porovná originál a novou vrstvu a poté vybere světlejší pixely.

Režim Zesvětlení je ideální, porovná originál a novou vrstvu a poté vybere světlejší pixely.

Pozadí tedy bude odpovídat světlejšímu snímku a světla aut budou složená z obou záběrů v maximální intenzitě:

Použití režimu Zesvětlení.

Použití režimu Zesvětlení.

Pokud jsme spokojení, můžeme zmáčknout tlačítko Použít, takže se nový obrázek přidá k pozadí a poté můžeme stejným způsobem vložit další a další, dokud nejsme s prací spokojeni.

Použití jen z části

Jenže co když jeden z obrázků je zjevně nekompletní nebo obsahuje problémové blinkry či jiné chyby? Použijme třeba tento příklad:

Expozice skončila uprostřed jízdy auta.

Expozice skončila uprostřed jízdy auta.

Prudce utnutá čelní světla by na výsledném obrázku mohla působit rušivě, jak je vidět na tomto obrázku:

Abychom výsledek vylepšili, použijeme sice podobný postup s vložením souboru, ale před finálním kliknutím na tlačítko Použít, zvolíme Výběrový štětec (menu Výběr – Výběrový štětec nebo Shift+Q) pro umazání částí, které nám nevyhovují.

Použití nové fotky bez ošetření.

Použití nové fotky bez ošetření.

Samozřejmě prostým smazáním konce by vznikl konec nový, proto jej umažeme jen velmi jemně štětcem, který nám vytvoří plynulý náběh od smazané k plné části. Ideálně tedy v parametrech štětce nastavíme vysoký průměr a rozmazání a naopak nízkou hustotu.

Parametry použitého výběrového štětce.

Parametry použitého výběrového štětce.

Výsledek je pak mnohem lepší:

Použití nové fotky s plynulým přechodem.

Použití nové fotky s plynulým přechodem.

Toto sice není ideální příklad – při velmi dlouhé expozici bychom tento problém vůbec nemuseli řešit. Ale je to ukázka postupu, jak se zbavit i jakýchkoliv dalších problémů v jiných fotkách.

Finále

Po postupném složení zdrojových fotografií dostaneme silnici, po níž projíždí řada aut:

Po složení.

Po složení.

To ještě nemusí být konec. Pokud chceme být pečliví, pomocí Retušovacího štětce a Klonovacího razítka můžeme odstranit rušivé elementy, jako jsou dráty nad silnicí a reklamy okolo. Zde jsem také na poslední chvíli trochu změkčil žlutý tón a provedl drobné barevné úpravy, takže finální výsledek je následující:

Konečná verze.

Konečná verze.

Mohl jsem být pečlivější, teď už vidím různé chyby, ale nic vám nebrání to udělat lépe. A případně podobný koncept a skládání vrstev kreativně použít při zcela jiném focení.

Tagy: návod

Loading...