Obarvujeme světlo

Článek o barevných gelových pro externí blesky.

Tento článek jsem původně napsal pro server milujemefotografii.cz, kde vyšel 16.5.2012.

V posledních letech nabývá na oblibě focení s bleskem umístěným ne na těle foťáku, ale někde jinde ve scéně, plus odpalovaného dálkově, ať už kabelem nebo některým z bezdrátových systémů. Charakter výsledného světla je možné dále upravovat různými modifikátory. Tento článek je o tzv. gelových filtrech, které dokáží měnit samotnou barvu světla.

Díky snadné dostupnosti různých systémů pro dálkové odpalování blesků může prakticky kdokoliv zkoušet fotit podobně jako profesionál s externími světly. Odpalovače se dají pořídit za pár stokorun i za desítky tisíc, ale i za málo peněz se dá vytvořit hodně fotografické „muziky“. Přehled odpalovačů by nicméně několikrát natáhl tento článek, takže dnes se budu věnovat jen několika trikům, které je možné s blesky provádět. (Přehled může být jindy, pokud bude zájem)

Jedna ze základních a přitom efektních úprav světla je jeho obarvení. K tomu se používají tzv. gelové filtry, což jsou v podstatě tepelně odolné barevné fólie. Bokem upozorňuji, že i když je možné použít běžné fólie, tak blesk vydává krátkodobě vysokou energii a už se mně jakýsi materiál povedlo propálit skrz – pozor tedy na toto nebezpečí a také možnost „připečení“ k hlavě blesku.

Vybrané filtry, nahoře Window Green a CTO gel.

Vybrané filtry, nahoře Window Green a CTO gel.

Gelové filtry, které jsou k sehnání ve fotografických obchodech, nicméně tímto problémem netrpí. Tyto fólie se také používají na velké ateliérové záblesky, což je důvod, proč se prodávají ve velkých rozměrech, mnohem větších než jaké bychom u externích blesků potřebovali. Naštěstí se objevilo pár možností, jak ušetřit.

Asi před rokem se objevil produkt firmy Rosco – The Strobist Collection, který zahrnuje 55 filtrů různých barev ve velikosti vhodné pro blesky. Alternativou může být také britský nadšenec, který kupuje velké filtry a rozřezává je do malých velikostí. Od něho je možné nechat si zaslat konkrétní barvy nebo opět připravenou sadu filtrů.

¨ Je mnoho různých způsobů, jak připevnit filtr k blesku. Spousta lidí používá lepící suché zipy.

¨ Je mnoho různých způsobů, jak připevnit filtr k blesku. Spousta lidí používá lepící suché zipy.

Jedno z možných využití filtrů je při focení v interiérech, a to pro srovnání barvy blesku s barvou použitých žárovek/zářivek v daném prostoru. Zatímco blesk má zhruba teplotu jako průměrné denní světlo, tak tungstenová světla jsou do oranžova a fluorescenční do zelena. K tomu, aby se k nim blesk přiblížil, slouží gely Color Temperature Orange (CTO) a Window Green. Oba jsou k dispozici v různých sytostech. Při jejich použití odpadne problém, jak vyvážit bílou na fotce, kde se míchá několik světel.

Další použití jsou čistě kreativní. Dají se využít například k obarvení pozadí, jako tomu bylo před pár měsíci v mém článku o focení baletky. Tímto způsobem je také možné velmi snadno vytvořit kdekoliv barevné pozadí z bílé zdi nebo z papírového pozadí v ateliéru, ať už bylo původně bílé, šedé nebo černé.

Scéna osvětlená dvěma blesky. Blesk osvětlující pozadí je s modrým filtrem, přední blesk je bez filtru. Canon 5D Mark II, EF Canon 24–70 mm F2,8, 1/200 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 70 mm.

Scéna osvětlená dvěma blesky. Blesk osvětlující pozadí je s modrým filtrem, přední blesk je bez filtru. Canon 5D Mark II, EF Canon 24–70 mm F2,8, 1/200 s, F5,6, ISO 200, ohnisko 70 mm.

Samozřejmě je také možné při focení lidí svítit barevnými světly přímo na model(ku) ze všemožných úhlů – představivosti se meze nekladou. K tomuto se pojí také trik, který je využitý na fotce tanečnice v klubu. Klub samotný byl v tu chvíli mimo provoz a velmi tmavý, osvětlený prakticky jen vzdálenými okny.

Dva blesky, jeden s červeným, druhý s oranžovým filtrem. Aby bylo v pozadí něco vidět, bylo nutné zvolit ISO 3200 a to i přes clonu F1,8. Canon 5D Mark II, EF Canon 85 mm F1,8, 1/100 s, F1,8, ISO 3200.

Dva blesky, jeden s červeným, druhý s oranžovým filtrem. Aby bylo v pozadí něco vidět, bylo nutné zvolit ISO 3200 a to i přes clonu F1,8. Canon 5D Mark II, EF Canon 85 mm F1,8, 1/100 s, F1,8, ISO 3200.

Dobře je vidět efekt blesku s červeným gelem, svítícího na modelku zezadu. Jak je ale možné, že okolí je modré, když běžné denní světlo zdaleka tak chladné není? Tento efekt je způsobený druhým bleskem, který svítí na modelku zepředu. Na něm je silný žlutý filtr, takže na původní fotce je modelka výrazně do žluta. Na počítači se jsem pak při zpracování posunul vyvážení bílé hodně do modra, což vyruší žlutý nádech a zároveň modře obarví pozadí, na které už obarvený blesk nedosvítil. Díky focení do formátu RAW jsou tyhle úpravy velmi jednoduché a bez ztráty kvality.

Tagy: blesk, zákulisí

Loading...